Torsdagens bravader

Hahah torsdagen var helt sjuk full fart för mig!
Har ju börjat jobba i stallet, så mellan 07-12 är det full fart där, sen hade jag rast 12-14, då passade jag på att mocka åt L och C och fixa mat och allt, samt Linade Lasse i runt 40-45 min med fram och avskrittning.
Sen insläpp 14-15, haha sen fort upp och ut med Cherona, red henne runt 45-50 min, sen var klockan vips 16.20
och jag sprang och gjorde i ordning smokey till hoppträningen, hopptränade 17.15-18.15,
efter det bytte jag täcke på C för att sedan gå typ 7,8km med Izza.
Hhaha tror ni jag var trött när jag kom hem eller haha!
Eftersom att den här bloggen är till för att följa min ridutveckling så skriver jag som vanligt ned passen :)

Lasse
Började med att göra lite hästvidhand övningar, alltså att han ska stanna när jag stannar, vända och backa osv, utan att jag igentligen rör honom. Alltså fullt fokus på mig.
Fungerade bättre och bättre, på slutet backade han när jag backade och vände med jätte bra.
Då tog jag ut han på volt och lät han trava fram lite grann. Sen märkte jag ut en punkt på volten för mig själv, och varje gång han kom till punkten så bad jag honom om att antingen sakta av till skritt eller att fatta galopp. Det hände alltså alltid något vid punkten, vilket han också lärde sig den lilla filuren haha!
Till slut så började han galoppera själv vid punkten haha och kikade lite på mig för att se om det var rätt haha! söt!
På så sätt så fick han öva övergångar själv, samt att vara uppmärksam på mig. Det blir ju också lite intervall träning av det, eftersom att han fick pausa var 3dje varv när det var skritt.
Gjorde även volten lite mindre till en 15m efter ett tag, fungerade jätte bra. Allt självklart i båda varven.
Riktigt duktig Lassebus idag!

Cherona
Vi tog ett dressyrpass inne idag, med lite mer galopp. Red några byten, det tyckte hon var skojigt. Byter bättre från höger till vänster än tvärtom.
Red även på mindre volter och tänkte på yttersidan, gick bra. Även lite övergångar galopp-skritt.
Avslutade sedan med att trava runt på fyrkanten under nedsittningning och variera trav, form och ställning. När hon gjorde detta stadigt med sug i bettet så slutade vi. Hon blev lite svettig av passet, haha sarriih pain in the ass?
Så det blev duscha lite efteråt och lite godis. Helt okej deal tyckte cherona :)

Hoppträning med kungen
Haha började med att vi kom in och att det åkte jordens snöras, haha grrreeeat. Efter det var han typ fiolsträng, hoppade all världens väg så fort någon frustade eller lät över huvud taget haha! knäppa lilla djur.
Jag la mig i rumpan på någon hela uppvärmningen, då brukar han känna sig tryggare och börjar så småningom slappna av mer och mer. Han är ju lite rolig när han blåser upp sig sådär, travar så högt med frambenen så han typ slår i hakan, men han kommer dock inte så långt eftersom att han mest trampar luft, näsborrarna är typ stora som kolhuven och halsen är spänt välvd i en fet båge hahaha!

Efter galoppen hade han lugnat ner sig och var ganska ridbar tycker jag.
Vi hoppade fram lite på en stor volt med galoppbommar i ena delen och ett litet plankhinder i det andra.
Vi skulle titta bort när vi kände distansen, haha ja det blev ju bra på hindret men på bommarna var han skit tittig så där var jag tvungen att vara med mer.
Följde med hyffsat idag faktiskt.
Sen red vi massa tighta svängar och krumelurer typ och hästarna var verkligen tvungna att hänga med, detta gjorde han bra i svängarna, landade oftast i rätt galopp och i ballans, men vissa hinder typ dog han av (spänd, tappar galoppen och kastar sig över utan rygg), men ju fler gånger vi hoppade desto bättre blev det.
Jag trodde faktiskt att det skulle vara värre eftersom att han var så sjukt spänd i framridningen.

Sen fick vi gasa på och tänka framåt distanser på två vinklade hinder på 1m, haha det var kul, smokey tyckte också det haha!
Skönaste är ju att han flyr ju lite då och då från olika saker på ridbanan, typ hörnet.
Man måste galoppera mot hörnet innan vi skulle hoppa oxern, så han typ genar innåt och i svängen mot oxern springer han gärnet på sniskan, för att fly från hörnet, och tittar typ inte ens på hindret framför honom, det lägger han märke till när det typ är dags att hoppa av. HAHAH gudars alltså.
Eller om man rider över galoppbommar så bestämmer han sig för helt plötsligt att den i mitten är den som är farligast, haha jag dör på min häst ibland.
sara <3 smokey



Kommentarer
Postat av: Amanda

Mycket och göra :) KUL!

2012-01-27 @ 11:53:45
URL: http://Http://hastsystrarna.blogg.se
Postat av: Siri

Har du slutat på lyckås? Vad gör du när du jobbar i stallet? Tycker du att det är kul?

2012-01-27 @ 17:20:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0