Inte så räkig ibland endå

Torsdagen blev ett fint pass. Jag red bra, hästen gick bra.

Han blev lite snärtig av travövningarna, övergångarna satt verkligen toppen, väldigt igenom utan att hänga sig fast som en blåval.
Jag red massor med tempoväxlingar, då med mycket säte och lite hand i upptagningarna. Super kul då han blir super lydig och växer lite fram. Samlar sig alltså lite själv, super kul att vi nått dit nu.

Galoppen är lite svårare, Han hamnar inte alls lika fint framme och högrest där, men hans galopp är ju generellt lite låg så vi kämpar på. Lyder gör han fint.
Vi red en del sluta i galopp idag. Jag skulle vilja att det gick långsammare och stadigare. Han var skapligt död efter traven som han kämpade på så fint i, så galoppen var minst sagt tungriden. I slutan blir han trött, snabb och trycker uppåt. Han flyttar men det är inte mer än så, styrkan finns inte riktigt där. Bättre i höger varv faktiskt. Men jag rundade av och red i lite övertempo så han skulle orka.

Vi avslutade med övergångar och skänkelvikningar i trav på volt, haha å herregud så tungt det var, speciellt i vänster. Jag typ bar runt honom. Super trött fina hästen.
I höger kvickna han till lite och gjorde bättre ifrån sig.

Åsa tycker att formen var riktigt bra och uppe idag, traven var generellt bäst genom passet men han var för trött i galopp övningarna för att göra sitt bästa. Jag håller med.
Jag själv måste sänka handen imellanåt när han blir tungriden så att inte tyglarna blir längre, handen högre, och Smokey tyngre. Det säger sig självt att det blir en ond liten cirkel.
Men den cirkeln ska jag sparka ut med huvet först så den inte fastnar.

Smokey, stjärnan i mitt hjärta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0