Dressyr träning

Vi värmde upp som vanligt, lite självständigt. Iochmed snö rasen tog jag direkt rygg på en orädd häst och la ner handen, lät han komma fram själv som vanligt. Funkar bra då han får en stor och stadig takt och går rent i sina gångarter direkt.
Han var lite fast som vanligt i vänstern så jag jobbade den lite smått, plockade och plockade runt inner skänkeln.

Han kom loss bitvis.

I övningarna gick det riktigt bra, både skänkelvikning och förvänd sluta på skarpa linjer blev riktigt bra. Till vänster är det såklart svårare, Han rätar ut sig där och trampar inte lika bra framåt i skolan. Det sitter fast något.

I galopp arbetet red vi först samling på volt och herre Jesus vad duktig han var i höger varv innan han blev trött. Kunde riktigt ta ned galoppen på bakbenen utan att ha ett gram i handen. Kunde även börja vända honom i samlingen så vi fick in 1,2 språng som verkligen var stora och runt det inre bakbenet. Super häftig känsla! Så himla kul när det händer saker i utvecklingen fortfarande.

Just att han ens kan samla för skänkeln och sitsen nu är ju galet kul och häftigt.

Red sedan övergångar galopp-skritt på volt och det gick också bra! Några gånger fick jag samma feeling som förra veckan , att han verkligen satte sig. Sen blev han mer och mer stark framåt iochmed mjölksyran. Det här är riktigt tungt för honom, när Han inte får gå på bogarna heller.

Vi bytte varv och började samla som innan. Här gick det inte alls lika bra. Han tappar takt i galoppen när man tar i vänstertygeln och det måste jag tyvärr göra annars slänger Han in rumpan haha plus att vi knappt kan gå på volten när han är lite fast.
Så då måste jag rida fram och då blir han spänd. Han blev även tröttare och tröttare så till sist sa han nästa upp sig.
La ner Handen, ställde honom utåt och samlade för skänkeln. Då slappnade han av mer men det är ju inte korrekt.

Vi red även övergångar här och Han var ju som sagt riktigt trött så vissa blev riktigt trista men andra lite åt det bättre hållet.

Verkligen kanon pass för oss, han skulle behöva stärka sig i sånt jobb varenda dag, helt fri och mjuk från handen men endå rund och ihop.

Något som var riktigt skönt var att det gick att rida hela passet på en avslappnad häst trots upprepade snöras. Varje gång han hoppar iväg bromsar jag precis allt vad jag har så att han inte springer en centimeter mer än nödvändigt, för att sen bara simpelt fortsätta övningen. Sjukt skönt. Förut kunde det ta 5min per snö ras för att få honom att ens ta hjälperna alls


Vackra stjärna jag känner utvecklingen <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0