Torsdagen dressyrträning

Idag satte jag som sagt lite mer power på honom. Lät honom dock komma igång som vanligt. Han har verkligen lärt sig nu att kuta på lite själv i början, traven är han väldigt pigg i nu så det är jätte kul (han har en tendens att smyga omkring som en indian)
All trim denna vecka har gett gott resultat och man kunde känna att han lättare anpassade sig efter min ridning. Skit roligt att kunna samla för sits och skänkel i trav och galopp utan att ens nudda ett tygeltag. Så himla fin!

Vi red sluta och öppna idag, väldigt intensivt samt 10m volter.
I vänster varv växer han fram till och trampar riktigt bra runt inner skänkel.
Högern har blivit svårare. Han är inte alls lika klockrent ihop där, jag har svårt med yttersidan och han rätar ut sig. När jag får honom runt innerskänkeln tappar han istället den egna bjudningen. Svårt att fixa men jag och Åsa klurar lite varje vecka haha.
I volterna får han inte bli för snabb i takten, han gasar gärna iväg i första delen. Super bra med bjudning men men. Måste rida på mer halvhalter.

Sen red vi en cirkel övning med förvändgalopp där man rullade på. Till och från riktigt fin. Han blir så vaken när man gör några annorlunda övningar, men det medför också spändhet till och från, speciellt vid hörnet och då tappar han takt.
Där någonstans bara släppte han sådär fint framtill och bogarna verkligen brakade loss och han började röra sig annorlunda. Det är sjukt häftigt dem varven jag får av det där varje pass, när han helt plötsligt bara bär sig själv och är som faro i munnen, lyssnar på minsta sits förändring. Då är jag super noga med mjuk hand och rider endast för sitsen så att han ska känna att han är super duktig och att det är bekvämt att gå där.
Fick ett varv på film när Han lossnade så det var kul att se, länge sen jag filmade alls.

Sista tävlingen lossnade han sådär fint i ena galoppen, riktigt kul att han är så bekväm med mig även på tävling.

Vackra vackra häst om du endå vore min <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0