Torsdag

Dressyr med smokey i specialen.
 
Uppvärmningen kändes bra faktiskt, kunde rida framåt på små hjälper och en mjuk stilla hand. Det mesta kändes okomplicerat. Dock var det lite synd om honom i galoppen. Man känner tydligt att han är van att gå på otroligt grova hjälper där, det tar ett tag att få honom att gå på små hjälper. Jag är inget big fan av att rida mycket med handen så jag försökte succesivt att få honom att gå mer för skänkeln och för halvhalter och normal hand.
Stackarn, det skär i hjärtat ibland av att känna hur han får gå.
 
Vi red en rätt jobbig travövning ett bra tag sen, med öppna, övergångar och skänkelvikning.
Detta gjorde han faktiskt riktigt fint, kunde rida på dem hjälperna jag ville och jag kunde sitta stilla och mer rida på vikthjälper och skänkel fram till handen. I vänster varv gjorde han öppnorna kanon! Man får en helt annan bärighet i det varvet nu. Superkul!
 
Jag har ju även börjat sätta mer tryck i honom nu så traven blir stundtals riktigt häftig. Givetvis orkar han inte långa sträckor, men jag är nöjd med dem glimtarna jag får.
 
I galopparbetet haha där sprack det. Där kom ju våra trevliga övergångar fram.
Det roliga i dag var att han gjorde helt okej övergångar nedåt. Det var galoppfattningar från trav som var det stora problemet. Han fullkomligt struntar i hjälpen eller så gör han den, flackt och i vansinnig fart typ 4 meter efter att jag givit hjälpen. Herregud VAD VI ÄR DÅLIGA PÅ DET DÄR. hahaha!
Hemskt verkligen. Jag kan inte ens rida en godkänd galoppfattning från trav lixom. Jag tror vi försökte sådär 15 gånger utan något större resultat. Han fullkomligt ignorerade mig.
 
Vi bytte varv och jag bytte taktik. Jag fick pigga på honom lite med massor med snabba tempoväxlingar innan och dutta på honom med spöt en del. Då blev han väldigt aktiv, och galoppfattningarna blev såklart mer på hjälpen, men han var spänd och tryckte ihop sig i formen och trampade mycket luft.
Inge bra alls det heller. Han släpper ju ryggen så fort han hamnar bakom/ trycker in nosen.
 
Jag vill ju ha den där trevliga, runda formen på lodplanet med långhals, med långa eneregirika steg fram till bettet, men med mer elektricitet. Lägger jag till skänkeln för galopp, då ska det vara galopp NU PANG BOM. Inte 4 slängtrav steg senare.
Just nu skiter jag fullkomligt i formen, bara han svarar för skänkeln. Det här tål att tränas på och jag har en känsla av att detta kommer ta sjukt lång tid. Han går mer väldigt många olika ryttare som ger heeelt olika hjälper.
 
Smokey är fin, men som sagt det skär i hjärtat att få vissa saker bekräftade.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0