Onsdag

Dressyr med Greven.
 
Han är ju verkligen svår den där hästen haha! Inte nog med att han är stark och vill full fart framåt hela tiden, han trycker dessutom uppåt. I vanliga fall brukar pigga hästar tänka lite mer ner, vilja ta ett stöd på bettet osv, men han är verkligen tvärtom.
När vi red fram tyckte jag att det gick okej ibland. Man kan ju inte döda tempot helt bara för att han är pigg, då kutar han gärnet sen när man väl måste driva så jag gjorde något mellanting. Han kändes stark och ibland lite nonchalant. Det tar ett tag att få igenom hjälperna, och då även framåtdrivande.
 
I övningarna så red vi massa skänkelvikningar på serpentinbågar och sen serpinbågar med galoppfattningar och avbrott. Han blir klart bättre när man får flytta, då bromsar han upp något av sig själv (ganska naturlig reaktion av övningen) Då och då fick jag till en mjuk luftig trav på ena långsidan där han väntade men endå jobbade på framåt.
Om han kunde gå så bra genom ryggen hela passet vore han ju värsta drömmen.. Men sen kommer man till en kortsida eller ska lägga en volt och då bär det av igen typ haha.
 
Galoppövningen var ganska nyttig. Jag tycker att galoppen är rätt kul att jobba, dock är han ju skit stark imellanåt men jag vill inte riktigt ge mig, vill luska ut hur jag ska rida för att få till det. Även här släppte han till och slutade dra imellanåt, väntade fint runt vänster skänkeln.
 
Han är ju en snyggis greven, det ser ju bra mycket lättare ut än vad det är.
 
När vi travade av blev han mer och mer oreglerbar så till slut gick jag ned i skritt och red halter tills han var lydig igen. Ingen mening med att fara omkring bara för att man måste.
 
Det är svårt att säga om det gick bra, första gången jag rider ett dressyrpass på hästen så jag vet inte hur det ska kännas riktigt. Jag tycker mest synd om honom att man måste ta så himla mycket för att han inte ska braka iväg över hela utebanan. Och när jag säger att han är stark så menar jag det. Typ skulle man sluta ta halvhalter skulle han dra tyglarna ur händerna på en och galoppera i väg i all världens fart. Typ den typen av stark snackar vi om.
Men det är ju kul med en häst med så mycket energi! Och han rör sig trevligt.
Greven vore rolig att lära sig rida, en helt ny typ av häst, det är kul att ställa om sin egen ridning ibland.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0