Onsdag

Det blev Neo igen faktiskt, men idag bommar.
 
Det här var nog bästa passet hittills med den hästen. Han var jämn och bra framme till handen hela uppvärmningen och kom ihop mer och mer i sin form till en lite rundare. Man får vara noga med bara att dem inte hamnar bakom allt för ofta, går dem bakom kan man lika gärna rida på långa tyglar och fara runt.
Jag tänker också mycket på att komma tillbaka då och då med händerna och att försöka hitta dem små hjälperna när han är fin. Man ska inte behöva sitta och rida vartenda steg hela lektionen, hästen ska vilja framåt med bibehållen form utan att man ska sitta och joxa så händerna ser ut som ett enda virrvarr. Ser otrevligt ut, och är säkert inte så kul att ha i munnen heller.
 
Vi red lite travövningar över bommarna först med volter och övergångar. Dett gjorde han också bra, dock fick jag inte riktigt plats så jag kunde inte rida traven som jag ville alla gånger. Men Neo är riktigt trevlig att rida när han är såhär loss, man skulle önska att alla fick prova på när han är så samlad och mjuk men med den energin. Riktigt häftig är han.
 
Sen gick vi över och red över 3 bommar i galopp, 4 språng mellan.
Här brukar det komma fram hur ihop/framme till bettet hästarna igentligen är, är dem inte ärligt genomridna så får man problem vid bommarna. Och neo var ju i sitt esse idag så han skötte sig otroligt bra faktiskt. Han brukar ju braka iväg för att han tycker att bommarna är så roliga, men han var väldigt sansad och låg kvar i sin form och väntade. Lite stark till sista bommen men det gjorde inte så mycket.
Vi ändrade till 5 språng och det gick precis lika bra. Jag hade säkert kunna trycka in 7-8 om jag hade velat.
 
Frågan är om han hade varit för lydig om vi sen hade börjat hoppa? Lite go måste man ju ha i dem för att dem ska tycka att det är kul. Nu var han ju mer än tillbaka, rent av riktigt lydig.
 
Ett roligt pass, Neo är inte den lättaste att sitta upp och styra omkring så det känns skönt att kunna komma till den ridningen med honom när man kan rida på mindre hjälper.
 
En liten eva och en stor stor Neo.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0