Träning torsdag

Vi red fram som vanligt ganska lätt för att få igång hästarna. Han kändes bra framme från start, lång i halsen och travade på fint med stora steg. Jag kunde sitta väldigt stilla och lirka med ställning och tempoväxlingar. Han kom även tillbaka fint och fick lite schwung i steget bitvis. Det är kul när det startar bra.
 
Galoppen är ju alltid lite svårare, han satt som vanligt lite fast i vänstern men nyckeln är ju att rida loss det med skänkeln och inte handen. Han gick bra i galoppen och kom även loss bitvis i sin innersida.
 
När övningarna kom igång tog jag upp honom några snäpp till LA formen och satte lite mer tryck i gångarterna. Det är såklart jobbigt att rida honom så då det krävs en helt annan ridning av mig men han går ju tusen gånger bättre över ryggen. Vi travade på i diverse olika övningar med  massa vägar från dressyrprogram inblandat.
Detta gjorde han bra, följde med fint och tyckte att det var roligt.
 
Vi tränade några längningar och nu händer det faktiskt något. 3e gången började han sprätta lite mer och kom upp i fronten. I vanliga fall kan det ta upp mot 7 gånger så det är ju helt klart framsteg.
 
I galopparbetet red vi också programdelar, fattningar och volter. Han blir ju alltid något hög när man fattar galoppen så jag får kompensera med att lägga ned honom ett hack just innan. Han fattade lydigt och avslappnat.
I vänster 10m volter fastnade han i innertygeln första gången men sen blev det helt okej. Han har verkligen kommit mer loss i sin vänster sida, haha jag kunde ju inte ens komma in på dem volterna förut utan kamp.
 
Det var ett trevligt pass, jag kunde sitta med stilla hand och plocka ihop/fram honom när jag ville. Det är skönt att kunna rida på mindre hjälper imellanåt och spela mer på gången.
Fina hästen <3
 
coola outfiten idag!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0