Onsdag

Kunde som sagt rida min vanliga lektion, som var ett dressyrpass på Faro.
 
Jag har ju ridit faro en hel del och gillar honom, han är himla fin när han går framåt och man får nästan den trevligaste känslan i handen då han är så mjuk och känslig.
 
Han var bra framme redan från start och travade på mycket av sig själv. Det var bara ibland jag fick checka av gasen lite extra. När han är såpass vaken brukar han bli trevlig i sin form och väldigt stadig. Då blir har rolig att rida.
 
I galoppen är det lite svårare då han går fruktansvärt mycket på dubbla spår, i ena varvet skjuter han över en helt snett i sadeln, så man får sitta och rida öppna bitvis utan att göra det så han märker. Går man på honom för hårt säger han upp sig totalt, så man får lirka in den där ytterbogen i kroppen på honom då och då.
 
Vi tränade på lite övergångar och framdelsvändningar. Han gjorde det mesta bra, dock är det svårt att få honom att trampa mer centrerat, han är så lång i sin kropp så det är svårt att samla så mycket utan att han faller isär. Mycket ben och rygg på den hästen.
 
Det var ett trevligt pass, han är himla snygg när han går bra.
Jag tycker att det är kul att känna min egen utveckling också, första gångerna jag red honom tyckte jag inte alls att det var kul då jag inte klarade av honom. Iofs så var han betydligt svårare och  mindre trimmad då och tänkte mer uppåt. Men det känns iallafall bra att jag har lärt mig knapparna på en så pass svår häst.
 
Vickan och Faro
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0