En smokey

Hoppning i specialen
 
Vi red fram som vanligt lite basic, bara rulla på och få igång hästarna.
Smokey var lite spänd till och från men framförallt lite käftig eller vad man ska säga.
När jag skulle göra en övergång ned från galopp till trav så slog han sig ur handen och satte av i släng trav, haha helt från nowhere. Fick göra om den övergången ett flertal gånger och verkligen överdriva för att få till det.
 
Sen var han även lite svårsvängd tycker jag, yttersidan var inte riktigt på plats och han tjaffsade mot innertygeln en del. Tempomässigt var han fin, kom upp i stora galoppsprång väldigt fort :)
 
Till en början i traven hade han lite svårt för att komma fram, han gick och kröp ihop halsen framtill, så jag fick vänta ut honom lite med väldigt mjuk kontakt och mycket ben. Det blev bra efter ett tag men man känner att han inte är van att gå korrekt.
 
Vi hoppade fram över ett hinder vid x, red på en 8a. Kom rätt alla gånger faktiskt, men han började inte byta över förens i slutet. Hoppade lite kantigt i början, han är lite sån när han inte får gå på fart först :P
Men det blev som sagt bättre.
 
Sen hade vi byggt upp en serie som vi tog oss över gång på gång och höjde allt eftersom.
Här kände jag stor skillnad på en punkt. Jag kom lite trångt in många gånger och fick då trycka på först, för att sen ta tillbaka på 2 språng. I vanliga fall när jag tar i honom sådär brukar han riva 9 av 10 gånger, men inte en enda gång nu, han tog i genom ryggen och väntade på mig när jag bad honom. Riktigt duktig alla gånger!
 
Vi hoppade även fram på en båge där han hoppade klockers, genade något men annars fin.
 
Vi hoppade bana på 1m med allt blandad, det kändes lätt och han hoppade riktigt bra.
Jag red lite dåligt på det låga x hindret, kom lite fort ur svängen. Där hade jag kunnat samla mer och få honom att trumma på mer på bakbenen. Det ska vi tänka på till nästa gång.
 
Smokey <3
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0