dressyr på schemat


smokey i specialen.
han kändes ganska pigg i framridningen, pinnade glatt på. i galoppen tänkte jag mycket fram till handen så att han tar i med Sina fina bakben. det är sällan jag tar mycket i honom när jag rider fram, han går som sagt bättre på små hjälper.

när jag sen plockade ihop honom blev han lite på, vissa skulle kanske uppfatta det som stark men det har enbart att göra med att jag inte är med tillräckligt med skänkeln.
så fort han tappar rygg och bakben blir han stark framtill och det är såklart endast brister i min ridning det hänger på. tål att tänkas på innan man börjar dra tillbaka.

vi fortsatte på förra veckans program övningar, det mesta Gör han simpelt och följer med bra. jag hade lite problem med övergångar nedåt efter mellangaloppen, där blir han mot hand och faller isär.
red ihop honom mer och mer, ökningen blev inte lika bra men övergången desto bättre. får nog hitta något mellanläge där.

annars så fick jag rida några ryggningar. där var jag noga med att berömma och rida fram när han svarade snabbt och var loss från handen. backade själv lite mer licksom. i värsta fall får jag ju känslan av att nästan dra honom bakåt, så det var ett framsteg. han är smart och kommer ihåg en hel del, han gillar att göra rätt och att få beröm :)

ett tag i galoppen fick jag en riktigt fin känsla, han var nöjd och tillbaka men jobbade endå bra fram till handen och jag kunde sitta stilla i balans och rida på små hjälper. det är när dem där glimtarna kommer fram som jag känner att det är det här ridningen går ut på. att få honom att dansa helt enkelt.

han är även i en bättre balans i vänstervarvet, det har förbättras avsevärt på bara ett år. sen var det nog skönt för honom att slippa pälsen för en stund.

sara hjärta smokey



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0