Träning

I onsdags gruppen med smokey. Ingen träning i specialen denna vecka så fick träna lite idag med honom istället.
Använde mina nya långa sporrar, och gud bästa jag gjort alltså. Haha!
I hoppningen är dem nog för långa och kanske när det är kallt, men nu när han är lite slow av värmen så är dem perfekta, dem gör verkligen sin funktion. Kan lägga till dem när han inte svarar tillräckligt snabbt och han reagerar verkligen full fart framåt!
Det är en väldigt bra utveckling, då han spänner till på tävling och tar inte skänkeln ibland. Istället för att sitta och ponnysparka så kanske han reagerar på dem längre sporrarna. tumme upp.


Till passet så var mycket bra, men han var samtidigt väldigt fast i bogpartiet och halsen i vänster varv, fick jobba med det genomgående hela lektionen. Han bet sig inte fast, men kom lixom inte runt den inre skänkeln. Har ju troligtvis med innerbak att göra.

Vi red idag övergångar, sluta på böjt spår och galoppfattningar.
I vissa fattningar blir han också sådär slow och långsam, och lixom säger jaja, jag vet vad jag ska göra men jag gör det fint på tygeln om 3 meter istället för nu på en gång.
Fick överdriva ordentligt några gånger och piska på honom lite, efter det så riktigt flög han in i en aktiv galopp i varje fattning. Jag vill att hjälperna ska tas på en gång, inte när det passar honom, därför får man renodla hjälperna ibland.

I högervarv
har han blivit lite skum i takten i början sen vi började rida ute. Undrar om han inte gillar underlaget eller vad det är, han lixom studsar fram i det varvet. Det blir bättre om man tar tillbaka galoppen lite, men takten är helt klart skum en stund.

stundtals fick jag till en riktigt bra trav där han var rund, kort och rörde sig fint genom ryggen. Man får vara på honom ganska mycket, det är mycket häst att rida fram till handen och rida ihop och hela tiden tänka att han ska vilja framåt.
Han är ju ganska lat också, maskar gärna omkring i trav med 4cm steg med bakbenen. Det är dem man vill åt, huvet kommer hamna i rätt position när bakbenen jobbar rätt.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0