Förra veckan

Så var åsa borta så jag red för AnnaKarin i specialen, på smokey såklart.

Vi premierade på utebanan, skönt med all space.
Red fram lite som vanligt, fram till handen men i galoppen även en hel del tillbaka.
I högergaloppen så blev han först lite stum, studsade fram nästan och tappade lixom lite rygg.
Där fick jag ta tillbaka mer och mer för att sedan försiktigt rida fram, då blev galoppen bättre.
Jag rider ju gärna på fram i såna lägen så det var bra att kunna ändra och rida lite annorlunda och få ett bra resultat.
Han kändes jämn i sin form, ganska lätt i handen och pigg. Dock lite styv i vänster sidan men jag valde att inte bråka med honom eller rida igenom den fullt ut idag då det inte riktigt passade i övningarna.


Vi fick rida skänkelvikning i etapper med olika tvärning.

Det jag lärde mig främst av den övningen var att hur den sista tvärningen, bara ta en halvhalt på yttertygeln och lägga till ytterskänkeln när vi skulle avsluta, då sköt han fint framåt med långa steg.
Så ska jag helt klart tänka när jag rider mellantraver, att man flyttar nästan lite undan innerskänkeln i hörnet och sedan lägger på ytterhjälperna upp på linjen.


AK tyckte att jag red bra men att jag inte får kompensera min för långa tygellängd med vinklande handleder, som jag gärna gör ibland.
Smokey såg även himla mallig ut i sitt nya träns, och han kändes nästan lite nöjd redan från start.
En kul träning!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0