En hel dag på Solna

Varning för mördar lång text.



Dagen började tidigt för mig då jag och madde åkte och hämtade transporten jag hade hyrt och körde den till stallet.
Sen satte jag igång med att frisera smokey och ansa bort allt lurv han lyckas samla på sig haha.
Badade honom och gick sen ut och betade och kollade på en hopplektion. Livet var på en helt godkänd nivå tyckte smokey. Han var nog lite sur innan men med kompromissen grönt gräs - istället för sahara öken hage var godkänd.

När han torkat fick han stå och sura i boxen med lite hö medans jag tog mig an alla grejer, smörjde och fixade och packade. Höll izza sällskap när hon knoppade lewi.
När det var klart hjälpte jag till med lastning och infångning av lewi hästen, han lyckades ju rymma den jäveln haha, men in kom han och dem åkte iväg.

Då fick jag lite dötid, så jag åt lunch med Åsa. Sen droppade emma och ewan in och madde körde fram transporten som vi packade i fullt ös. Ewan är en bra packare!

Knoppade den lilla hästen och mutade honom med äpplen, sen började lastningen.
Smokey går ju i vanliga fall alltid rätt in men vi hade inte breddat idag så han var väldigt tveksam till dagens åktur. Breddade och då gick han in på en gång.
Absolut ingen mening med att bli arg på en häst som smokey, skulle jag stå och piska och rycka i kedjan när han ska in så skulle han troligen resa sig och be oss alla att fara åt helvette.





Men in och iväg kom vi, madde körde så fint och stadigt och vi hade en underhållande biltur till solna haha.
Smokey stog som ett ljus, han är verkligen guld att ha med sig den hästen.

När vi kom fram startanmälde vi och kollade läget med izza som snart skulle starta.
Medans dem andra åthämtade sig med lite mat så höll jag smokey sällskap. Eller a, stog och kollade på honom när han gick all in på hönätet i transporten.
Sen var det lagom att lasta ur och börja pyssla med honom, lindade och joxade.
Bytte själv om och sen var det bara att bege sig till framridningen.



Red fram precis som vanligt, lät honom gå i en lägre form och tänkte mest framåt. Han var ju såklart tittig på lite allt möjligt, inte minst någon vrålade knallröd ridlärare som hängde över staketet som en jag vet inte vad. Jag var faktiskt också rädd för henne.
Men han blev bitvis mer och mer avslappnad, galopperade på en del framåt och efter det blev traven bättre.





Red lite skänkelvikningar och mellantraver och madde hjälpte till så det var skönt att inte vara själv.
Formen blev bitvis bättre och bättre, som den alltid blir när han blir mer tillfreds med arbetet.
Sen kände jag att nej nu kan vi inte göra så mycket mer så vi plockade av lindorna och gjorde oss klara. Vi körde lite pepptalk och jag gick igenom programmet en sista gång. Fyfan för långa program alltså.

Sen var det full fart in på banan. Eller a, smokey dog ju typ 5 gånger påvägen in men in kom vi på darrande ben haha!
Väl inne hittade han dem hemska rosa stora blommorna som dem så fint släpat till varenda bokstav i hela ridhuset. och Vissa låg solen på lite mer så dem lös mer än dem andra. Haha  herregud.

Ja typ såhär höll han på första varvet. Kom inte ut i hörnorna heller för där stog det ju blommor.
Jag gjorde en blanding av vad madde och åsa hade tipsat om så jag red några varv vid domaren, och red lite öppna för att underhålla honom.
Dock tittade han ju ingenting utom på vissa blommor till slut och sen var det dags för start.
Han fick lite skit mycket ångest när vi var tvunga att i full fart galoppera mot en särskillt stor hemsk blomma vid a, så där drog han upp vit flagg och vände hem.
Fick bli lite skit arg på honom och la en volt, sen sprang han dit illa kvickt.



Ja programmet flöt på, han dog lite på kortsidorna för i hörnorna stog det ju blommor så han travade ju typ som en symaskin och blåste upp sig, för att sen få vända in på någon diagonal och göra en mellantrav/skänkelvikning/förvändgalopp som han gjorde bra och slappnade av i och får då 7or på grejerna.


Men a, sen kommer man ju ut mot nästa blomma och då dör han ju igen.
Men vi hade faktiskt bara 2 skit stora missar trots spändhetet och hur rädd han var.
Efter första mellangaloppen, som han längde riktigt fint i  ( rakt mot blomman) så tog jag en halvhalt när vi började närma oss hörnet, och det var typ droppen för han så han gjorde en fin liten halt på tygeln och stirrade på blomman.
Efter det slutade jag göra halvhalter. haha. fattade galopp igen och red ut i hörnet. Men det var synd för den längningen hela linjen var riktigt fin.

Den andra missen var ju den andra galopplängningen längst med långsidan. När han väl förtod efter 2 bokstäver att han var tvungen att pringa förbi typ 4 blomjävlar i rad så dog han och slog om, och satte sen av i kameltrav.
Hahah skitfin mellangalopp!.
Fick ordning på det och kunde sen fortsätta. Men efter det blev han sjukt kort i formen så jag fick rida med långa tyglar typ.


Förvändgalopp, 7a!


Han gillade medellinjen lite mer, bra avstånd från blomhelvetten.

Han får ju riktigt bra på det han inte är spänd på, och alla domarna gillade honom men skrev att det tyvärr förstör många programpunkter när han spänner till.
Jag hade behövt en förklass innan att lattja runt i så han hade fått kolla ordentligt på blommorna, men den var full när vi anmälde oss.
vi landade på 59,8%, i la:3 är det ju en väldigt hög procent med tanke på att vi inte ens fick några hyffsade hörnpasseringar. Om han inte hade varit rädd för blommorna hade vi säkert hamnat över 65.
Men det är ju som vanligt, haha tänkt om!

Efter programmet travade och skrittade vi av, tog oss bort till transporterna, klädde av honom och lät honom käka gräs och coola ner lite.
När han till slut bara stog och blängde på oss så åkte vi hem haha.
Hemma städade vi ut allt och fixade med smokey, alla saker runt omkring osv.
Sen åkte jag och madde och lämnade tranporten igen.

Den här tävlingen var jätte rolig att åka på,
Smokey är ju en himla häftig häst och att han är rädd för saker och ting får man lixom räkna lite med.
Jag är nöjd då jag fick honom lugn och fokucerad på mig på framridningen, och han endå lyckade springa sina mellantraver utan galoppinslag, inte slog om i förvända galopperna och sprang dit han skulle i skänkelvikningarna.
Han behöver ju bara träning i själva tävlingsmomentet, efter det kan man börja satsa på högre poäng.

Och jag är riktigt nöjd med honom hur han svarade framåt ibland på banan. Jag kände inte alls det där skitsega jag ibland har haft en känsla av, utan när jag la till sporrarna så hände det något.



Duktiga häst!

Stort tack till madde som körde, izza som lånade ut bilen och ewan och emma för alltiallo jobb!






Kommentarer
Postat av: Camilla

Du skriver ju helt underbart!och som sagt du vet ju hur han var i början bara på klubbtävlingar! eller hur han kan bara DÖ och FLY från hörnan i ridhuset för att jackorna INTE hänger kvar där... och idag går han ju nästan 90% av lektionerna förbi hörnan ;) och nu flr tiden vinner ni ju de flesta klubbtävlingar ;) så ja,ni måste ut mer och träna på att tävla :D

Hur gick det för Izza och Lewi då?

2012-05-28 @ 12:47:12
URL: http://[email protected]
Postat av: sara

Kul att läsa, fina är ni! Och fan vad brun du är kvinna, inte alls avis ! ;)

2012-05-28 @ 19:19:49
URL: http://ussing.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0