Träning 1/3

Dressyrträning med Smokey i specialen.

Redan från start så gick han bra fram till bettet, han travade fint genom sin kropp med långa steg, precis så som jag vill ha honom. Jag jobbade vänstersidan mycket genom uppvärmningen, han var lite fast i galopparbetet men det släppte till och från.
Han hade ju en riktigt hemsk period i dec-januari någon gång när han var så otroligt fast i bogblad, hals och bål över huvudtaget. Dock tror jag att det har att göra med något bakben som han inte vill ta i med - och blir då stel och motig framtill istället. Han bet sig också fast i bettet något otroligt.
Men - som sagt så är det inte alls lika farligt längre. Nu är han normal stark i vänstern igen.


Vi red idag mycket 10m volter, något som är bra för det ingår i dem flesta programmen. I höger varv flyter det på jätte fint. Verkligen ridbar och trevlig. Han är så stark i sig själv i det varvet så jag behöver mestadels rida honom på vikthjälper.
I vänstern behöver han 100% stöd, halva volten blir faktiskt rätt bra efter några gånger, men första halvan får vi fortfarande jobba med. Där biter han sig fast och skjuter ut yttersidan. Men det är som åsa säger, otroligt mycket bättre och det är som sagt bara att fortsätta träna.


Vi red även en del öppnor. Det gjorde han riktigt bra i båda varven, jag tänkte mycket på ställning och böjning framtill och han jobbade på jätte fint och var tillfreds med sitt arbete.

I galoppen red vi fattningar från skritt samt övergångar till trav.
Något som verkligen är jätte nyttigt och jätte svårt.
I fattningarna lyssnar han bra. Vill dock ha honom kvickare samt avslappnad men det jobbar vi på. Jag fick till några riktigt bra och några mindre bra, men det tar sig. Det mesta handlar om förberedelse.



Övergångarna är verkligen det svåraste vi har att jobba med helt klart.
Han drar mig nästan ur sadeln, så otroligt stark.. Vi provade idag en ny metod där jag ska bli snabbare i mina hjälper under övergången, så att han inte kan bita sig fast. Då bröt han av tidigare men det blev lite hackigt. Vi ska fortsätta jobba på så och se om vi får en utveckling, det kändes bättre än innan iallafall.

Det här passet var helt okej, vissa saker var mindre bra och del saker jätte bra.
Duktiga häst!




Kommentarer
Postat av: carlsson

haha nu är han bara normal stark ;)

2012-03-02 @ 22:57:41
URL: http://carlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0