Svar från frågestunden

Paulina

Varför har du inte tävlat på länge? Vill du börja plugga eller fortsätta jobba?

Det har varit flera olika anledningar, men främst att jag inte har haft råd och ville spara pengarna.

Jag vill jobba och flytta hemifrån, plugga kommer jag garanterat att göra men när vet jag inte än.

 

Lova

Hur förbereder du dig inför tävling?

Jag förbereder mig mentalt genom att tänka att jag rider igenom programmet, ser videos osv. Jag umgås även en del med smokey. Jag använder även mina vänner lite som ventilation om jag behöver prata om något angående tävlingen, det är skönt att höra någon annans åsikt.

Fysiskt så tränar vi förståss, och jag tänker mer på LA formen vid dem träningarna än vanligt. Jag tänker även mycket på min sits i traven under dem passen, då det är svårast att sitta stadigt i din gångarten.

Jag tar även reda på alla tävlingssaker, och har dem i en påse/ på ett speicellt ställe så att jag vet exakt vart allt är när det är dags. Allt från schampo till vita handskarna.

Tycker du det är viktigt att ha på sig "fina" / märkers kläder när man /du rider ?

Nej jag tycker inte att det är viktigt. Jag kan pendla mellan en outfit som bara består av märkeskläder till att dagen efter dressyrträna i en outfit mindre än tusen lappen tillsammans.

Dock tycker jag att det är viktigt med kvalitet när man köper ridsaker. Jag vet tillexempel att jag är mycket i stallet, rider mycket och eventuellt jobbar där, då investerar jag i några dyrare jackor, just för att dem håller längre och har bättre kvalitet på tex foder och dragkedjor.

Jag anser att det är helt upp till var och en vad man har på sig, bara man själv trivs i det och är bekvämt.

Några av mina bästa ridbyxor har kostat 350 kr!

Kan du berätta det pinsamaste som hänt i samband med hästar,tävling?

Resultat mässigt så var det nog den gången jag tävlade på Figaro i allsvenskan, hemma.

Det var en regional tävling som gick i 90cm, jag red Giovanna en hel del och min tränare tyckte att jag skulle rida figaro istället för att han är snällare än giovanna så att jag kanske kom runt typ haha!

Så, sagt och gjort så tävlade jag figaro i 90cm.

Jag ramlade av 2 gånger i hindrena på framhoppningen. Sen tror jag att han stannade typ tusen gånger på oxern.

Sen var det dags att gå ut och tävla haha!

Vi rev nog vart enda hinder på hela banan, samt stannade mitt i muren, så alla murdelar flög åt alla håll.

Vi stannade även mitt i trippelbarren också, samma sak där allt bara flög.

Banpersonalen såg typ ut såhär -.-!!!

Jag tror vi gick imål med minst 80fel någonting. Det var på den tiden som man kunde ha hur många fel som helst. Ja, tidsfelen var antagligen inräknade.

Figaro fegade alltså ur totalt och det spelade ingen roll hur mycket jag än försökte hjälpa honom, stackars häst <3

Men, ja det var ju lite smått pinsamt kan man säga!

Hur gick det för dig första gångerna du tävlade, om det inte gick bra vad fick dig att inte bli lite deppig, känna att du var dålig?

Första gången jag tävlade förutom ridläger tävlingar var nog på Cliffen i en 70cm clerround.

Om jag mins rätt så gick det väldigt fort men bra, jag har en rosett hemma iallafall.

I dressyren tog det väldigt lång tid innan jag ens blev placerad i LC, det är svårt att rida program när man inte kan alla knep. Jag kom oftast precis utanför med några poängs marginal. Dock var jag oftast väldigt nöjd då jag visste att vi var nybörjare på det hela, jag fick också väldigt mycket hjälp av Carlsson på tävling så jag kände mig trygg med det.

Om det inte går bra, så får man alltid ransaka ritten och sig själv för att inte bli deppig. Man ska absolut inte sitta och jämföra sig med dem andra startande, som "oj vad fint hennes häst gick på tygeln hela tiden" "Eller clara får alltid så bra poäng"

Man ska alltid tävla mot sig själv. Kanske din häst blev lite seg och därför inte fattade galopp i tid eller genade inåt.

Då tar du upp dem största missarna med din ridlärare och ber att få träna lite mer på det. Bli peppad istället för att bli ledsen! Tänk också på vad ni gjorde bra, kanske ni har svårt med halter och fick till en jätte bra, där ni till och med fick godkänd poäng på?

I helgen fick jag en 7a på min ryggning, det är nog första gången då vi är experter på att rygga både snett och vint åt alla olika håll!


vad har du för tips för att man ska kunna rida mer ( om man till ex rider på ridskola)?

- Ta reda på om det finns något slags ledarsystem. Oftast behöver ridskolorna hjälp på lördagarna med nybörjar lektioner, då kan man få betalt i ridlektioner.

- Hjälp till så mycket du kan, kom dit på lov och fråga om du kan hjälpa till med något. Oftast så behövs det hjälp och efter ett tag kanske du även får rida någon häst om dem vill ha hjälp med det.

- Bli skötare. Detta har ingenting med ridning att göra, men du visar hur du är mot hästarna och att du är drivande i klubben.

- Kolla runt efter medryttarhästar som passar dig! Oftast behöver folk hjälp runt omkring, och fråga kan man alltid göra!

- önska dig privatlektioner i födelsedagspresent/julklapp! Det gjorde jag jätte ofta när jag var mindre. Då fick jag kanske 8 stycken i julklapp, då red jag privatlektion var 3dje söndag nästan hela terminen.

Och jag utvecklades jätte mycket! En privatlektion kan kosta allt mellan 100-250kr, beroende om du ska hyra häst och vilken klubb du rider på.

Tack , en intreesant och väldigt lärofylld blogg!!

Vad glad jag blir, tack !

Hanna

Vad fick dig att börja rida? Vad är det bästa med hästar?;)))

Jag började rida för att min familj precis hade flyttat ut på landet. Då tyckte dem att jag skulle börja med någon sport och vi tyckte att hästar var ju söta typ. Och på den vägen är det. Kommer tyvärr inte ihåg detaljer då jag var runt 6 barre.

Det bästa med hästar är att dem gör mig till en bättre människa, hur dem kan få mig att uppleva olika känslor ofta.

Dem är så otroligt underbara djur och lär man sig deras språk så är det som att dem pratar.

Hästar får mig att vilja utvecklas, ha drömmar och mål, samt förverkliga och bekräfta mig själv.

 

Tove

Hej. Jag undrar om du har ett tips för mig.

Jag rider på ridskola 2ggr/vecka och rider då samma häst hela tiden.

Han är underbar för de mesta men i boxen, när man kommer in med sadel eller träns så kastar han sig bakåt/springer runt mig eller de värsta ställer sig och väver som en galning.

Har du ngt tips för att få honom lugnare i hanteringen i boxen?

Hästen verkar verkligen förknippa sadel och träns med något dåligt och verkar bli otroligt stressad.

Det är viktigt då att du själv är lugn, och rör dig lugnt. Jag skulle be någon att hålla i honom (med grimma och grimskaft) för han blir antagligen vildare om han är lös och kan stressa upp sig.

Klappa mycket och gör allt varligt, alltså gör ingen stor grej av det. Rör dig som sagt mjukt hela tiden och prata mycket med hästen. Hanterings problem är otroligt svårt att få bukt med när hästen blir sadlad/tränsad av så många personer i veckan, alla gör säkert olika också.

När han blir lugnare kan du försöka hänga med honom när han börjar springa iväg, om du tex. Ska tränsa. Ta tag långt fram i manen och följ med honom om han går runt några varv och proa på honom. När han känner att du följer med så kommer han antagligen att stanna efter ett tag, klappa då och tränsa mjukt.

Så som du beskriver är inte hästen aggresiv, utan mer stressad.

Man kan också ta in sadeln redan när du borstar och ställa den i ett hörn av boxen så att han kan vänja sig vid att den är där. Då kanske han inte blir lika stressad av momentet " nej nu kommer hon med sadeln emot mig".

Det finns massor med lösningar som du kan testa dig fram med.

Lycka till!

Sen undrar jag om du och smokey ska ut på några lokaltävlingar iår?

Du har en superbra blogg med massa intressant läsning!

Ja, det är lite oklart med det än så länge. Jag har lämnat in en intresseanmälan om div.3 dressyr som går nu i vår,

så vi får se. Det beror ju helt på om dem kan lägga undan smokey åt mig, han behövs ju på ridskolan så vi får helt enkelt se. Men det vore såklart jätte kul!

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0