Våga vilja mer

Så nu kom det till mig. Inspirationen till ett nytt, längre inlägg.
Jag skriver dem gärna, men det måste komma från hjärtat lixom. Ni vet vad jag menar.
Är ingen stor bloggare som sitter och pressar så att man skiter på sig när man skriver, bara måste mata ut inlägg på inlägg.
Min blogg är totalt ärlig, direkt här är jag och jag är awesome typ. Ibland får jag mina blogg ryck och älskar att skriva, ibland har jag annat i mitt liv som hamnar mer i fokus, och då skriver jag mer om min träning bara för att det är en stor prio 1 i mitt tränings upplägg.
 
Våga vilja mer

All ridning handlar om självförtroende i olika former. Allt som har med hästar att göra, häst hantering osv. Tror du inte på dig själv och vad du gör så kommer du heller inte kunna leda din häst bra.
Försök att samla på dig kunskap om allt. exakt allt inom hästar. Då kanske du har något i bakhuvet när du väl hamnar i en viss situation.
Att törsta efter kunskap är en otrolig nyckel till framgång. Att våga fråga, att våga ta hjälp osv, guld värt i ens egen utveckling. Det är då man lär sig, och i och med att man samlar på sig lärdom så växer också självkänslan och självsäkerheten.
Man blir ju tex. direkt osäker när det händer något oväntat som du aldrig har varit med om och inte vet något om. Om din häst tex skulle komma in med ett stort kött sår i halsen. Om du har lite i bakhuvet vet du exakt hur du ska göra, om man inte har det är det lätt att paniken stiger en åt huvet för att man blir så rädd utan kunskap.
 
 
Jag vet inte hur många timmar jag har tittat på ridsport på tv, sett träningar på olika nivåer på ridskolan, dokumentärer, träningsfilmer, sett mig själv på film osv, just bara i utbildnings syfte. Att se hur andra jobbar med sina problem och hur dem löser dem är sjukt nyttigt. Man lär sig alltid något.
 
Att ha förebilder är sjukt viktigt. Och inte bara i ridningen. Hitta någon i din närhet som du tycker kör fairplay mot alla hästar, inte bara med sin egen. Försök apa efter, hur hanterar den personen en sur häst, en stökig häst osv? Vad gör den personen när det blir problem?
Slår den? skriker den? utvärdera. All hantering på marken är grunden till allt. glöm inte det.
 
En person som har god häst hantering är madde berglund som sköter åsas hästar. Otroligt noggrann i allt. Alla hästar hon tagit i en längre tid, står avslappnade, stilla som ljus och njuter av rykt, går snällt vid ledning och vet precis vem som är ledaren och var deras plats är.
Kajsa är också en otroligt bra hästkännare. Hon värnar verkligen om själva hästarna och ser varje häst som en egen individ som har egna behov osv. Hon ansvarar för ridskolehästarna, kollar upp sadlar, byter bett som inte passar, ser till att dem håller vikten, ordnar med täcken, köper in nya saker osv.
Och hon har sten koll, bättre koll än många andra på hur just hästarna mår.
 
Jag lär mig alltid något i hanteringen när man pratar med kajsa, hon kan så sjukt jävla mycket så man undrar hur hon får plats med allt. haha!
 
 
Det jag vill få ut av det här är, vill du bli en bättre ryttare? Kunna hantera varenda häst optimalt?
Veta vad du gör om din hyrhäst börjar halta under ett pass? Veta vad hovslagaren igentligen säger`?
Kunna följa veterinärens rådgivning? Veta hur foder inverkar?
 
Våga vilja mer helt enkelt! Se en extra film. Sök på goggle. Läs forum om folks åsikter. Läs ridsport tidningen.
Bli smartare, vet mer, lär dig mer och få då ett ökat självförtoende, bli en säkrare ryttare. På alla plan.
 
Se ner på egenframkallad okunskap, eftersträva inte att säga Jag vet inte.. på allting. Det är inte attraktivt någonstans. Fråga kompisarna vad man gör, våga säg att du har läst en bok om hästbeteende. hymla inte, det här är vår sport. Det är det här vi brinner för i våra drömmar, på vår fritid.
Det är det här vi kämpar för, att bli bättre på och kanske på något hörn, förverkliga och bekräfta oss själva som personer.
Vår sport formar oss till dem vi är, ledare. generösa. Givmilda. Öppensinniga. Snälla. Bestämda. Målinriktade. Ansvarsfulla. Noggranna. Förebilder.
 
Ridsporten är fantastisk, glöm inte det. Vem vill inte lära sig mer.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0