Trav arbete

Idag har jag och cherona ridit ett dressyrpass på 50 min.
Först skrittade vi ut med Izza och Rolle i sommarhagen, var ute och luffade i 20min, mysigt i solen och all snö, riktig narniafeeling!

När vi kom in i ridhuset så travade jag på i friskt tempo i båda varven, red sen fram i galopp och stog mycket upp och lät henne jobba på framåt. Dock tänker jag mycket på att hon hela tiden söker sig nedåt och inte blir för lång i sin galopp eller rytm.

Pausade lite och började sedan rida en del travövningar, förra veckan red jag mycket galopp så nu tänkte jag försöka rida mer trav ett par dagar :
)
Först red jag innanför fyrkanten (typ min favoritövning gåner hundraaa) och tänkte lite bakdelsvändning i varje hörn, alltså att jag ledde in framdelen en kvart. Detta följde hon bra med på så länge som jag tog ned tempot något.
I vänstervarv fick jag vara på henne mer och ge henne ett större stöd framtill för att hon skulle orka helatiden.

Red även på en stor volt, och på öppna delen så saktade jag av till skritt, flyttade lite runt innerskänkeln och kom sedan fram i trav igen. I den här övningen lägger folk oftast mest fokus på skänkelvikningen och glömmer gärna bort att det finns två övergångar också. Jag fokuserade mest på övergångarna, då cherona har problem att vara stadig i övergångarna uppåt och att ha ett mjukt stöd, samt trampa på i övergångarna nedåt.
Där hänger hon sig gärna i bettet också och blir stark och lång om hon får chansen.
Vi jobbade på och till slut tyckte jag att övergångarna blev verkligen jätte bra, speciellt dem nedåt. Uppåt krävs mycket förberedelse och tajming, inte bara att banka på och komma fram i trav inte.


Om hästen har problem med övergångarna uppåt så kan man försöka få dem avslappnade i skritten, och bli lite djupare och rundare i formen. Sedan, när det känns bra så kommer man försiktigt fram i trav, kanske håller lite extra på den yttre tygeln. Direkt när hästen har kommit fram i trav och är stadig så är det viktigt att ge en eftergift ( =berröm)

Så det jobbade vi på idag! Tycker att hon jobbade på bra och kändes pigg. I en del av övningarna verkligen växte hon framtill och fick lite mer trav att rida på, superkul med små resultat!


Vackra Sorunda!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0