Torsdagens bravader


Idag började dagen med att åka med Elin till hennes stall och rida några varv på hennes häst Loony :)
Kände lite på henne i alla gångarter men red mest i trav på volt och 8 volt, för att kolla gas broms, halvhalter och ställning på en helt ny häst :)
Jag tycker att hon var lite rolig att rida, man får tänka mycket då hon är känslig och samtidigt behöver en del underhållande ridning. Hon var mysig och man kände sig trygg på henne, en toppen häst för elin!


Red sedan i specialen första gången för i år, dressyr på smokeybusen.
Han var lite stel och stretig till vänster genomgående under passet. Det lossnade lite i mitten då vi red en del trav, där fastnar han inte lika lätt som i gallopen, haha galoppen e fan hemsk ibland!
Jag har ju börjat rida igenom galoppen mer än förut också, så jag får tänka öppna typ var 10e meter i galoppen och böja honom runt inner skänkeln, räta ut och böja igen. Det fungerar men det är jätte frustrerande att behöva rida så mycket och jobba innersidan så intensivt..
Men å andra sidan kan man ju lägga på minnet att jag inte har trimmat på honom på typ en månad, då är det ju lätt att stelna till lite haha!

Vi red även en rolig framridning på en egen volt med sluta i skritt, för att minska volten tills det blir framdelsvändning, öka volten i skänkelvikning och sedan in igen i sluta.
Det var lite annorlunda, men fungerade bra med smokey som blev mer med på hjälperna efter det, travade på bra sen!

Vi red en del skänkelvikningar med övergångar på mitten genom passet.
Något han gjorde helt okej, fastnade dock lite i vänster varv i övergången så då fick jag rida mer med framdelen först och lossa bogpartiet, gick bättre och bättre.

Åsa har så himla bra tips, är enormt tacksam över att hon tränar oss.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0