Pepptalk



Att fastna i det negativa

Jag försöker alltid att vända och vrida på allt som är negativt, försöka hitta en lösning för att göra det positivt.
Som det här med smokeys vänster sida. Istället för att ignorera problemet/ bara klaga på det och bli frustrerad så rider jag då på mindre volter så ofta som jag får möjlighet till i vänster varv för att försöka att luska ut problemet, vad händer om jag gasar på lite - oj nej då blev han stark. Om jag tar tillbaka lite? - oj nu föll han isär. Om jag flyttar bogarna lite? - ja, bättre första delen, bet sig fast och ställde sig själv utåt andra delen. osv osv.

Jag triggar mig själv till att bli bättre på det som vi är dåliga på,
vet jag med mig att jag är verkligen dålig på att rida på bommar i galopp, så sätter jag som mål för den här terminen att det inte alls ska kännas så svårt i slutet av terminen.
Alltså lägger jag då mycket fokus på det, för att förbättra mig.
När jag väl har klarat målet kan jag se tillbaka och veta att jag verkligen har utvecklats som ryttare.


Istället för att bli sur för en 5a i ett protokoll där det kanske står "mer ökning önskas" , så går jag till botten med det,
pratar med min tränare hur jag ska göra för att förbättra det, läser på internet, ser gamla filmer från träningar och tävlingar. Kanske är det så att jag inte trycker på fullt ut i mellantraven, jag kanske håller igen lite väl?
Jag kanske har för korta sporrar, jag kanske inte ens kommer åt honom?
Kan det vara min sits, att jag inte kan inverka i mellantraven för att jag tappar min egen ballans när det går fortare?


Man ska bli TRIGGAD av problem, river du 1an på en hopptävling, shit happens, nästa gång du tävlar så vet du med dig att du både måste förberreda hästen bättre innan första hindret, samt kanske få lite mer galopp i hästen.

Jag lär mig alltid något av alla nitar man stöter på. Men det gäller som sagt att vilja utvecklas, om man istället gräver ned sig och tycker att man är sämst i hela världen så blockerar man sig själv psykiskt, som förs över till kroppen och då kan du inte prestera. Då kommer den där gnagande känslan till slut käka upp en varje gång du rider an 1an, och det känner även hästen.




Lyft fram det du är bra på, Bli triggad av det du är mindre bra på och sträva efter konstant utveckling,
även om det nu bara handlar om 10meters volter i vänster varv ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0