onsdagens träning

Red smokey i min onsdagsgrupp för åsa, dressyr på schemat.

Övningarna var lite likadana som i torsdags, alltså nästan enbart övergångar. Något som är skit nyttigt för oss, och som vi igentligen enbart borde lägga energi på för att få dem bättre. Dock blir det ju en del konflikter då jag får rida igenom honom mycket mycket mer, eftersom att hans svagheter kommer fram.
Jag skulle ju kunna sitta och ignorera problemet, han går endå i en rund, hög form med bra takt och gör igentligen det han ska. Det ett ovant öga inte ser där är att han är fast i hela bogpartiet i vänstersidan, tappar ytterbak i varje övergång, samt blir så stark i munnen att jag ibland är nära på att tappa tyglarna. Jag skulle som sagt kunna sitta och åka med lite grann, för det ser fint ut.
Men jag rider hellre igenom hästen och försöker få en lösning på problemet, eller få honom att mjukna och bli mer liksidig med andra ord.


Alltså blev det många halter, en del lite mer bryska så att han vaknar lite.
Övergångarna uppåt vart idag bättre än igår, han lyssnade bättre framåt över huvudtaget. Haha i några av galoppfattningarna nästan studsade han iväg haha söt <3

I framridningen får han en guldstjärna,
väldigt mjuk och samarbetsvillig till det mesta. Något bättre i vänstersidan än igår också.


Det är också lite knepigt med smokey för efter typ två varv i samma övning så lär han sig där det ska vara skänkelvikning. Och visst, det är ju super bra att han vill hjälpa till men det blir mindre lyckat när han glatt kastar in hela bakdelen typ 1m framför framdelen i halva skänkelvikningen för att han vet vad han ska göra. haha så söt.
Vissa gånger så lägger jag iprincip bara om vikten och tar halvhalter på yttertygeln och han gör endå tävlingsmässiga skänkelvikningar. Så himla lätt lärd.
Dock blir der ju lite problem när jag vill gå rakt fram några steg på medellinjen innan jag flyttar, haha då går han i någon märklig sluta och frustar haha.. menmen.


Trots mycket att rida igenom, (jag blev helt slut efter halva passet, haha smokey också) så hittade jag 10min i galopp i slutet i båda varven där vi samlade galoppen som han blev super fin i. Jätte lätt och bärig, jag kunde verkligen sitta med lätt kontakt och rida med små halvhalter och ytterhjälper.
Varför kan jag inte ha den känslan hela passet? Vänstersidan blev ömsom jätte fin också.
superkul att komma till den typen av ridning efter ett tag, då vet man att man har gjort ett bra jobb under lektionens gång.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0