Ny vecka



Igår red jag istället för Emma i hennes dressyrspecial för AK på smokey :)

Han har ju verkligen kommit in i en period nu där han är fast i sin vänster sida igen, det kommer och går.
Vi red fram med volter och övergångar lite lugnt, jag tyckte att han var lite seg för mina hjälper, speciellt i galoppen. Sen försöker han ju fuska hela tiden i traven, speciellt mot innerskänkeln. Man märker att han är van vid att gå på ett ovalt fyrkantspår hehe.

Sedan blev det ganska intensivt med olika övningar, jag fick många små bra tips, speciellt i sluta till vänster, där sitter han ju fast som gud vet vad och tar inte heller hjälperna rätt.
Där får jag tänka på att släppa igenom högersidan lite mer. Efter några gånger blev det mycket bättre.

Känslan fortsatte genom passet, stel till vänster och slow för hjälperna. Dock tyckte jag att formen och takten var bra, väldigt stabil genomgående.

Men gud, om jag skulle rida honom själv så skulle jag rida övergångar genomgående hela tiden, han har verkligen skit svårt för dem. Antingen så hänger han sig fast i bettet och släpper stöd i övergångarna nedåt, eller så typ dör han och drar mot bettet några steg innan han bryter av.
I övergångarna uppåt så är han alltid 2 eller fler steg för sen, oavsett hur länge och tydligt man förbereder.
Sen är det rätt sjukt för fattar man galopp från skritt så gör han det jätte bra. Den känslan vill jag ha i traven också, men det blir lixom aldrig så.


Ak tyckte iallafall att mina händer har blivit hundra gånger bättre (vinklingen) och att jag red honom bra typ. Haha hon sa så mycket så det är svårt att komma ihåg allt. Vi pratade om slutan och vänstersidan och så också, det är lite kul för det ser ju ut som att han har lättare till vänster när han rör sig men sen när man gör såna här lite svårare övningar så kommer det fram direkt hur fast han är. I vissa övningar så går det faktiskt bättre i vänster varv, just för att han rör sig mer fram till handen där än till höger.

Haha så himla klurigt det är med ridning. hjärta smokey iallafall <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0