Träning onsdag

Red på vår största häst i stallet, Neoliet heter han och är en bra bit över 170 i manken.

Från start så lät jag honom inte komma undan och bli lång, men gärna rund och låg.
Det är stor skillnad på att jobba dem lägre och att låta dem bli längre.
Jag tänker även mycket på tempot. Han är en ganska pigg häst som folk sitter och tjuvhåller mycket, för att det kan gå lite fort och han tänder gärna till. Jag rider lite tvärtom då och ber honom trava på ordentligt, och lyssnar han inte så går jag på honom tills han galopperar några steg. Sätta igång motorn kallas det haha!

Sedan, väldigt noga med att ta tillbaka imellanåt, ställa igenom och kanske flytta bogarna lite. Lika bestämd som jag är att hästen går framåt måste jag vara att ta tillbaka, annars försvinner energin, fram och hästen blir lång.

Han var väldigt jämn genom passet, fungerade bra i övningarna som var övergångar, vilket han gjorde lydigt!

Finns inte så mycket mer att säga. Jag kanske ska ha ett hål längre nästa gång på lädrena för att komma ned mer i sadeln, speciellt om han är sådär fin som han var idag!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0