?

Varför har du martingal på smokey?



Svaret är ganska enkelt, för att underlätta vårat samspel och förenkla min ridning.

Smokey drar sällan mot hinder, han väntar oftast lydigt på mina hjälper. Dock så kan han bli pigg och stark efter språnget, och drar då upp huvudet och spänner underhalsen. Om han kommer såpass högt så går det inte att rida med små hjälper, han blir helt stum och kör sitt eget race. Martingalen tar absolut inte emot särskillt mycket, men den inverkar såpass att han inte kan få upp huvudet i tältduken och komma i "nollkontakt läget".

Om jag tex ska rida en tre kombination, och han drar iväg mellan a och b hindret, då är martingalen bra som hindrar honom från att få upp nacken för högt = jag kan göra en halvhalt och hjälpa oss in på rätt distans, istället för att få dra maximum utan större effekt, och troligen krasha i c hindret).


Den har också varit bra då smokey blir lätt spänd och spjärnar mot halvhalterna när han är "flipprig", den hjälper honom att inte hamna för högt.

Jag själv provar att hoppa honom då och då utan för att se om vi kan plocka bort den och nej, inte om jag vill rida på fina hjälper och gott samspel, han trivs med sin martingal. Haha man märker det främst när man hoppar honom barbacka, då drar han iväg med huvet i det blå hahaha och jag får typ hålla i mig och åka med på hans distanser (som oftast är tok stora).


Jag är FÖR martingal om man vet varför den används.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0