Två pass

Har ridit Rolle två dagar nu i jul, båda passen inne men med fokus på olika saker.

Dels tänker jag alltid alltid på mig själv, att jag sitter så pass stilla så att endast med hjälp av att spänna överskänkeln och att räta upp sig få hästen att samla. Finns knappt något häftigare.

Sen har jag gjort saker som är lätta för honom men svåra för mig, som 1000 övergångar och tempoväxlingar speciellt i galoppen. Försöka och försöka att bli snabbare själv. Hinna parera upp honom på bästa sätt. Galoppen är svår för han är så stor galopperad och tappar gärna takt och energi utan rätt ridning.

Brukar avsluta med trav arbete, försöka hitta takt tempo och scwung, sitta stilla själv och behålla honom rund men med nosen framme och halsen så lång han vill utan att tappa den där gummi kontakten man behöver.

Om han är pigg brukar jag lösa det genom att rida mycket sidvärts, öppna och sluta. Då lurar man dem lite att bromsa upp själva.
Sen måste man lätta ur och rida med lite tygel för att inte fastna om han är stark.

Jag är otroligt tacksam för att jag får rida roulette och ha hand om honom ibland, det ger mig jätte mycket och jag försöker alltid att bli ett snäpp bättre på något plan. Tack Izza!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0