Övergång från ponny till storhäst

För mig var det inte jätte svårt att gå över från ponny till häst, då jag red suede minst 3 dagar i veckan från att jag var 12, så jag hade redan storhäst gunget invant kan man säga.
Jag var ju även lång och fick rida stor häst när jag började i min ungdomsgrupp på onsdagarna, då var jag kanske 14? Dock var det allt från c-ponny till 175 hästar som gick på den lektionen då, så då fick man verkligen varierad ridning haha!
 
Jag hade dock problem med distansögat i hoppningen på stor häst. Jag hade ju hoppat cliffen och Giovanna mycket, var totalt inkörd på dem distanserna (jätte jätte nära, och med giovanna typ cponny galopp) så när träningen kom till att hoppa storhäst kände jag mig helt körd och behövde verkligen guidning.
 
HAHA enfantastisk fin hoppbild på mig och suede, när hon precis har stuckit ifrån mig på en helt egendesignad distans. suck.
 
 
Jag fick det mest i form av att få hoppa på snälla stora hästar, mycket på amanda i min special, vilket var jätte bra för mig då amanda var riktigt schysst och ställde upp även om jag la henne åt helvette titt som tätt.
 
Det man ska tänka på när man börjar rida stora hästar är att utgå från att man är en nybörjare. Man får helt enkelt se det som att börja om från noll, och sen jobba vidare utifrån det. Vissa stora hästar är lättare än andra att rida, vissa skiljer sig enormt från ponnyerna så att det kanske tar upp mot flera år att hitta rätta knycket. Andra kanske inte rör sig så mycket över ryggen/ är korta i rocken och blir då lite mer ponnylika.
 
Man ska heller aldrig jämföra sig själv med andra, när man är i övergången (eller aldrig för den delen)
Det bästa tipset är att vara helt öppen, ställa mycket frågor och lära av dem äldre. Då utvecklas man fortare. Det finns så sjukt mycket kunskap i stallet bara man öppnar ögonen och vågar fråga saker.
 
När vi vunnit KM i hoppning med en fin dubbelnolla i 85cm.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0