Denna termin

 
Jag som ryttare kommer tänka på:
 
Min handställning, som då och då inte är att leka med haha. Måste verkligen tänka på det.
 
Läsa på mer om övergångar då det är där jag är som svagast i min ridning, och sedan försöka föra över teorin till praktiken. Detta gäller främst övergångar trav-galopp-trav. Men även trav-halt och galopp-halt.
 
Tänka på min tyngdpunkt i sadeln, använda mig mer av vikthjälperna för att få med mig hästen.
 
Att främst fokusera på sitsen och hållningen när man möter problem under ett pass. Jätte viktigt att inte tappa sitsen (alltså falla framåt, tappa stabiliteten i underskänkeln osv) när hästen blir motig/drar iväg, blir ostadig osv.
Detta har jag tränat på länge och har märkt en tydlig skillnad, men man behöver påminna sig själv.
 
Alltid ligga steget före hästen för att kunna rida och leda hästen i passet på bästa sätt. Jag rider inte för att bråka, utan för att plocka fram det bästa ur hästen under passet. Självklart skiljer det sig mycket mellan passen men mitt mål har alltid varit att få hästen med mig.
Alltså måste jag mentalt vara helt förberred på vilka svårigheter som kan uppstå i varje del av övningen och då vara beredd att rida igenom dem på olika sätt.
 
 
Jag som ekipage med smokey
 
Jag ska tänka på nacken och tygellängden i hoppningen. Åsa får ju nästan tjata sig blå i dagsläget så det måste jag verkligen ändra.
Alltså, att han inte får höja sin nacke för mycket innan varje hinder, han tappar då lite rygg och galoppen blir flack. Jag är way to nice mot honom på den punkten och måste bli mer bestämt och rida bättre helt enkelt.
 
När vi hoppar fram ska han vara i en rund form på tygeln, gärna så djup han vill. Punkt.
Haha om smokey själv får välja så går han ju gärna med huvet i tältduken så att han kan ha full span på allt som händer, men där måste jag som sagt börja rida mer, och främst rida ihop honom mer.
Därifrån kan jag sen skapa tryck och få honom att hoppa över små hindrena istället för att ramla över som han gör i dagsläget 99 fall av 100.
Det ska bli spännande att se om det kommer bli någon skillnad eller endast bråk, men detta gör jag med guidning av åsa så det känns tryggt.
Med den ridningen så kanske han börjar byta mer och mer.
 
Fortsätta jobba intensivt på byten, och verkligen göra det ofta, lägga in det så ofta jag kan.
 
Skapa mer tryck i gångarterna när han är avslappnad under dressyrträningar.
Fram till nu har jag tänkt mest på att få honom avslappnad och jämn i handen, lång i halsen och trampa på framåt. Nu har vi kommit dit och kommer dit väldigt fort under passet, det är helt enkelt dags att börja spänna bågen.
 

Fortsätta arbetet med mellangångarterna.
 
Alltid tänka på att han ska vara nöjd större delen av passet och dansa fram.
Ha den tanken i bakhuvet hela tiden. Om någon ser oss så ska det se trevligt ut, han ska vilja framåt hela tiden. Energin ska vara positiv.
Detta gäller alltså när det känns bra, på transport sträckor osv.
Jag är absolut ingen glid ryttare, jag vill alltid ha lite bättre, ett snäpp till osv, därför kan det bli lite konflikter osv som måste lösas under passet.
 
Tänka på att jobba loss vänstern i öppna. Som vi gjorde hela våren. Ha kvar tänket i kroppen alltså.
Och viktigt är att jag också nöjer mig vid små förbättringar.
 
 
 
Det får räcka för nu, även fast jag har hundra grejer till haha!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0