Rolle

Stackars älskade izza är ju helt utslagen just nu så jag har hjälpt till att motionera rolle lite, vilket jag gärna gör då han är så himla fin! Man blir verkligen smickrad av att få ett sånt förtroende att få ta hand lite om en sådan fin häst, om det så bara är en dag i månaden.

Söndag
Vi red inne i ridhuset, han var väldigt pigg och lite i luven haha hoppade till och gjorde lite allt möjligt bus när han var spänd. Började galoppera titt som tätt.
Så jag satt bara lugnt och väntade ut honom, red väldigt enkla saker som vanligt, många övergångar och flyttade honom något när han blev för pigg och stark. Efter hela 45 min inklusive olika pauser så kändes han som vanligt igen och började slappna av så då travade vi av och skrittade ut.
Han hade antagligen massa spring i benen och blev då väldigt stark och på framtill, så jag valde att vänta ut honom lite och låta honom röra på sig ordentligt.
Han såg himla nöjd ut när jag hade svampat av honom och ryktat efteråt!



Måndag

Idag så travade vi på grusvägen i vår vädret, njöt av underlaget och fick lite frisk luft i lungorna. Även idag var han väldigt pigg men inte alls stark. När han ökade tempot för mycket så gjorde jag bara lite enkla skänkelvikningar över vägen så lugnade han sig.
Vi red sen lite galopp inne i tältet, mest rullade på och gjorde tempoväxlingar, han kändes jätte fin!
Kunde rida men väldigt mjuk kontakt och bara ibland påminna honom om att inte gasa på så fort man lättar.
Han kändes väldigt positiv idag och hela passet var väldigt lätt och roligt för honom :)

Skrittade runt stallet och proppade i honom massa morötter och pysslade med honom innan han fick gå ut i sin hage igen :)

mys!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0