Att bry sig

Något som jag tycker är viktigt med stalljobbet är att verkligen bry sig om själva hästarna, jag behandlar privathästarana exakt likadant som ridskolehästarna när vi sysslar med dem.
Vissa verkar tycka att personalen i stallet slänger och sliter lite i hästarna men så är det inte alls.


Under veckan har jag tex.
Låtit diamant äta upp sin kraft istället för att ta ut honom och mio först som jag brukar, så har jag då tagit dem sist.
Detta har nog uppskattats av framförallt diamant. haha.


Sett till så att celica fått byta täcke när hon kom in idag, då hon stod och skakade redan i hagen. Dock blir dem ju fort varma så fort dem får äta höt, men endå. Hade der varit min häst så hade jag velat lägga på ett fleece eller något, så då hittade jag matilda och frågade henne när jag inte hittade något lämpligt vid hennes box. Man lämnar inte en skakande häst anser jag.


lagt om bland annat ilex inne täcke innan jag lägger på yttertäcket, det har en förmåga att alltid ligga helt på sniskan när man ska på med ytter täcket. Kan inte vara skönt alls.

Pratat med Kajsa om smokeys skav vid manken, vi kollade både täcke och sadel och kom fram till att det nog är en blandning av dem som orsakar skaven. Ska hålla koll på det så att han inte får ont.


Varit noga med både figaro och Cuminis fodergivor under veckan. Dem ser ut som rätt mulliga ponnysar och dem flesta skär gärna ner på deras hö men dem har verkligen börjat få svårt att hålla vikten på sista tiden. Dem har nu även fått bvitamin som ska hjälpa dem på traven. Cumini har även fått täcke på i hagen, samt krafft i två mål.
Kajsa värnar verkligen om hästarna och är otroligt kunnig. En stor förebild verkligen och man lär sig alltid något när man diskuterar hästarna med henne.


Varje gång jag har tagit ut Dario så har jag varit väldigt lugn och försiktig när jag ska ta på grimman och grimskaftet, han höjer huvet och blir väldigt spänd när man gör det, han är inte dum eller så, mer rädd för att det ska göra ont typ. Så det har jag verkligen tänkt på, räcker ju med att man är klumpig en gång på en så känslig häst så kanske han inte vill ha grimma på sig mer.


Personalen på sork värnar verkligen om hästarna, vad än folk må tro.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0