Träning!



Dagens dressyrträning med smocken gick bra!
Vi red nyttiga övningar som halter och övergångar, även några lösgörande skänkelvikningar. Red idag med en sadel jag inte provat, som låg bra på honom och satte mig i en väldigt bra position - kanske en ny favorit?
Från start så kom han fram bra i hals och steg, nästa steg i vår utveckling blir att börja tidigare i uppvärmningen med små tempoväxlingar när han är såpass avslappnad. Jag har en tendens till att bli lite väl passiv och låta honom vara lång och lite lägre i början (kommer från min ridning när han är spänd, då är det det bästa sättet)

Jag satt fint idag tycker jag, kom ned bra och verkligen hittade den lodräta sitsen.
Händerna blev dock höga imellanåt, ett resultat av att han inte tar mina förhållningar. Då höjer jag handen (märkligt nog) även fast det inte har något bättre effekt. Något jag gör omedvetet alltså, och som jag måste tänka på för att det skall bli bättre för oss båda.

Han var lite slow imellanåt tillbaka, satte kanske 1 bra halt av 10 försök, mina krav har höjts en del på honom :) haha jag vet ju vad han kan och inte. Men det är bara att träna på.

I galoppen var han istället fin faktiskt, kom bra tillbaka genom kroppen. Jobbade mycket ut till yttertygeln och det gav resultat. Han ballade ur lite i vänster varv i slutet när det blev jobbigt, men det löste vi och sen blev han fin igen.

En nyttig träning då jag varierade formen en del, djupare i det lite svårare som övergångarna och högre och mer ihop i saker som skänkelvikningar.

Något jag skulle vilja i höst är att vi kommer till ett stadie där han kan öka genom kroppen utan att bli längre i sin hals. Det vore kul att sträva efter. Den som lever får se!

Film kommer imorgon :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0