Torsdags träning

Red smokey för åsa i specialen.



Idag var han lite spändare än förra veckan och inte lika igenom i sin högersida, så fick sitta och parera upp den under hela passet. Åsa tycker att jag ska vara på honom lite mer nu så att han blir snärtigare, både i sin galopp och skritt.
Haha! jag ska ju vara så grymt försiktig med honom hela tiden..suck på mig själv.
Nu när han är så avslappnad i vår träning så har vi verkligen kommit till det stadiet att jag kan kräva lite mer power då och då.
Så det ska jag tänka på i fortsättningen!

Galopparbetet var mestadels på volt och fyrkant.
Jag jobbade mest på att få honom att ta mindre hjälper, samt att han ska samla sig lätt för skänkeln. inte det lättaste alla gånger då han är van vid att bli styrd i munnen hela tiden. Men det blev också bättre och bättre, till slut kunde jag bara lägga om vikten och spänna magmusklerna så hade han gått in i en mer samlad galopp med rund innersida. Så det var kul!


Trav arbetet var först en del skänkelvikningar och sedan rakriktning.
Helt otroligt att vänster varv faktiskt går bättre i övningar just nu, ursch kommer ihåg hur det var förut i det varvet haha. galet!
I höger varv tappar man yttersida/ytterbak + att han skjuter ut ryttaren på sin yttersida så fort det blir något jobbigt.
Något han har gjort ett tag nu. Löste det genom att rida honom något rakare men bibehållen rund innersida.
Han kom ut fint i formen, nu ligger vi på ett plan där jag kan lossa honom i den högre formen, något jag inte kunnat gjort innan = framsteg. Han känns bekväm med näsan på lodplanet så det är toppen.


Sista delen av lektionen övade vi på travlängningar.
Haha till en början var han enbart springig och länger inget fram. Nästan så att bakbenen går om frambenen för att han tar i bra mycket mer med dem. Ser lite kul ut.
Sedan frågar han ju 1 miljon saker, han vill ju gärna göra rätt, haha så han fattade galopp, fattade galopp, fattade förvänd galopp, gick in i sluta ... haha!
Sista gångerna hajade han vad jag ville så då gick han bra i längningen faktiskt.

Sög tag fint i bettet framtill och sköt iväg lite själv. Så fin bus! haha!
Red även några längningar när vi travade av i en lägre form, och det gick bättre och bättre.
Det måste vi verkligen träna upp lite den här terminen. Jamenar det ska ju igentligen inte ta 6 försök innan hästen förstår vad den ska göra.

Men å andra sidan så är han ju ridskolehäst, han får inte rätt träning för att lära sig det heller.

Fin bus! film kommer

Kommentarer
Postat av: Emma Annie

Sv: Ja det skulle vara super! :)

2011-09-23 @ 12:29:43
URL: http://emmaannie.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0