Mentalt

Läste precis på tlop om mentalträning, vad man känner när man är lycklig på hästryggen.
Det är nämligen så att om du ägnar 5 min när du är påväg till stallet/träningen till att tänka på just det du känner när du är lycklig i din träning så reagerar din kropp på det. Du blir mer avslappnad och kroppen tillverkar en liten del av dem ämnena som uppstår när du är lycklig.

Jag brukar alltid tänka positivt när jag sitter upp. Speciellt när jag ska tävla.
Nu är inte det så himla svårt med smokey då man blir glad bara av att se honom för att han är en sån underbar individ.

När jag är lycklig/riktig nöjd med en träning så känner jag mig

avslappnad
positiv
följsam
konsikvent
givmild
duktig


Detta är något som jag ska tänka på mer i fortsättningen när jag sitter upp, både på träning och tävling.
För det som sagt smittar av sig i kroppen och hästen känner av sånt.




På tävling brukar jag alltid tänka igenom programmet/banan och allt går verkligen jätte jätte bra. Han är avslappnad och lyhörd, mjuk i sin vänster sida, pigg för skänkeln och går med stora rytmiska steg. På hoppbanan så är han lugn i sig själv och svarar fint framåt med ett sug i bettet, han letar hinder som en svamp.

Sedan när jag väl är i tävlingssammanhanget så har vi redan gjort ritten ett par gånger i mitt huvud, så det sitter redan i min kropp hur jag ska rida, vart svårigheterna kommer fram osv.

Jag tycker att det är viktigt med planering också, vad ska jag göra när jag kommit in på banan innan start.
I dressyren rider jag gärna på fyrkanten först i båda varven, så att smokey kan hitta och hälsa på alla sina spöken innan starten. Sedan rider jag gärna några halter och igångsättningar, för att få fokus på mig.
I hoppningen rider jag fram till dem äkligaste hindrena och om jag hinner så travar jag gärna ett varv runt banan, för att igen känna på miljön lite grann. Jag sätter aldrig iväg i galopp och skenar runt på en volt för då blir han fruktansvärt spänd och river troligtvis 1an.

Det är enormt viktigt att jag som ryttare hela tiden är lugn, smokey är otroligt känslig, han känner direkt om jag blir arg eller rädd, och då ryker hans självförtroende också.

En otroligt nyttig häst att rida, jag förbättras hela tiden tack vare honom.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0