I anridningen

Nu när jag gör mycket analyserande inlägg så tänkte jag fortsätta på det.


Vad tänker man på i anridning mot hinder?

- Tempo, att anpassa tempot på galoppen efter hindrets höjd.

-Rytm, att hästen bibehåller rytmen enda fram. Alltså inte rusa iväg dem sista galop sprången(detta behöver jag träna på med smokey)

-Framåt bjudning, att säger jag fram ska det vara fram nästa galopp språng. Utan detta kan avståndet bli knepit.

-Energi. Galoppen ska vara energisk utan att bli lång. Du ska kunna hålla ihop en större galopp utan att tappa tempot eller rytmen.

-Min egen blick. Ska vara dit jag ska och på översta bommen för rätt avståndspunkt.
-Min egen sits. Får inte störa hästen men kan inverka rätt genom att sitta upp och använda vikthjälper på en pigg häst.

- Följsamhet, är viktigt. Om du inte är följsam i hästens rörelser så stör du den. Inga stela pinnar alltså.



Allt detta kan man träna på på små hinder, bommar och kryss. Du kan göra dina egna evighets övningar genom att ha två hinder på dem olika diagonalerna och ett på varje långsida, och bara rulla på.
Variera galoppen genom att rida an varannat hinder i en störra galopp och varannan i en kortare.

Super nyttigt och så enkelt om man tänker efter!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0