fake

Just nu är det en stor snackis i hästbloggarna om huruvida dem har köpt sin häst själv eller inte.


Detta är jag mycket skeptisk mot, nu pratar vi om  12-13 åringar som fortfarande får veckopeng. Skulle knappast tro att dem skulle kunna tjäna ihop 20 tusen på ett bräde till en liten cponny. Och lägre pris kan du knappt hitta om hästen inte ska vara halt eller galen.
Dem riktigt skryter om denna bedrift, men okej om dem nu skulle ha råd som barn att kunna köpa en egen häst, då är frågan: betalar föräldrarna sen? För det är ju inte bara att köpa en häst och titta upp i det blå. Allt underhåll och utrustning kostar, varenda träning och tävling.


Sen finns det ju familjer som gör så att dem köper en ponny och sen låter deras barn betala allting själva.
Vilket resulterar i uteblivna träningar/tävlingar. Alla bekvämligheter som ridhus, passande sadel eller en fungerande hjälm försvinner. För man har INTE råd som barn/tonåring att hålla en egen häst.
Det tycker jag är FEL. Har man köpt en ponny, då får man dras med alla konsikvenser som relaterar till det.
En ponny är ett enormt ansvar och att aldrig kunna ha råd att köpa "den där tröjan" lär sätta spår på barnet.
Känner man som förälder att det inte kommer gå ihop, hitta en medryttarhäst istället.

Jag skulle i dagsläget ha råd att hålla en egen häst. Men jag har inte pengarna till att köpa en.

Men som sagt, jag tror att dem flesta ljuger. Faktiskt. Dem kan omöjligt ha dem pengarna, vare sig det handlar om inköpet av hästen eller underhållet i flera år, inte i den åldern. Och det kan nog alla hålla med om.





Kommentarer
Postat av: Maria

Jag blev inspirerad av ditt inlägg!:D Tänkte att det var en toppenövning!

2011-09-06 @ 08:49:15
URL: http://hiddenpart.blogg.se/
Postat av: Emma Annie

Så sant det du skriver!

2011-09-06 @ 16:42:00
URL: http://emmaannie.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0