Red Neo

Idag för åsa, dressyr på schemat.

En ut av dem bästa gånger jag ridit honom faktiskt, han var så himla mjuk i sin kropp och stadig i formen under passets gång.
Det var också lättare att reglera hals och böjning än jag tidigare upplevt på honom.
Har en stark teori att hans plötsliga mjukhet har att göra med att han blivit riden av duktiga ryttare några dagar, med bla. special igår och tävling i söndags.

Menmen, det var kul, jag kunde tänka mer på min sits och verkligen komma ned i sadeln.

Vi red öppna halva långsidan för att sedan fatta galopp, ett varv på volten och sedan ned i trav och samma sak nästa långsida.
Den här övningen blev han också fin av då jag fick rida igenom innersidan och verkligen få honom i ramen in i fattningen. Då blev galoppen bra också. Tänkte lite framåt i volterna så att han tar för sig mer med ytterbak, han blir ju gärna lite kort där i galoppen. han sparkade inte en enda gång mot skänkeln, men han såg allt lite surig ut ibland, haha men så får det vara. Duktig neo!

I slutet red vi några varv på fyrkanten under nedsittning, och i vänster varvet verkligen växte han och tog för sig jätte bra! då var det helt plötslig nemas problemas att sitta ned och följa med i rörelsen.
Nej han blev sjukt fin och fick en riktig guldstjärna i fattningarna. Han är ju såpass lydig så att han fattar galopp om man bara skjuter fram sin inre höft lite.

Nej det var kul med en sån mjuk häst i övningarna, neo blir ju jävligt häftig att rida när han går bra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0