Näthatet

Varför finns det ens näthat?
Vad är det som driver en människa till att gång på gång attackera och kränka en person över internet, skyddad bakom en ipadress och namnen anonym?


För att ta ett exempel så får stackars matilda holmström från tlop.se ta en jävla massa skit varje dag.
Det är allt ifrån att hon är obegåvad, att hennes häst är halt, att hon sliter och drar i stången, att hennes sits är bortom all räddning och att hon ser efterbliven ut.

I den bloggen delar hon givmilt med sig av sin vardag, hon filmar sina ridpass ofta, diskuterar problem och lösningar med läsare, bjuder på nytagna foton varje vecka från en jätte bra kamera osv.
Hon har även ett helt sunt hästtänk som kommer fram i hennes åsiktsinlägg, så obegåvad är hon helt klart inte.
Hon kan vara jätte stolt över att ha kommit så högt som 4e placerad i ett msvb program, lägger upp super fina uppställningsbilder med rosetten på, och vad möter henne efter 20 minuter.
Jo avundsjuka, genuint elaka kommentarer.
Sen med det här "den som ger sig in i leken får leken tåla" som många kommer med, jag säger som holmström, då ska man fan leka på samma vilkor.

Att driva en blogg ger oss som tycker om att skriva mycket glädje. Man kan bläddra tillbaka i sitt arkiv och se sin egen utveckling, diskutera med läsare osv. Varför ska man ens behöva ta skit?


Nu har jag lyckligtvis hamnat i den högen att jag inte har fått några negativa eller nedtryckande kommentarer.
Jag tror att det kan ha att göra med att jag inte har en egen häst, avundsjuka är svår att skapa då.
Men vad händer när jag köper en häst och tar bloggen vidare? (för det kommer att hända inom en framtid)
Är det då mer "okej" att smutskasta mina inlägg och tankar?


Jag säger nej till näthatet. Det du inte kan ta face to face, det kan man behålla för sig själv.



Kommentarer
Postat av: Maria

Sjukt viktig fråga! Jag kan bli så arg av folk som bara vill trycka ner. Stampe i bambi hade så rätt: Har inget bra att säga, så säg ingenting alls.

Du skriver en intressant blogg, Sara, och du trycker aldrig ner någon annan. DET ger guldstjärnestatus!

Kram!

2011-10-08 @ 10:23:55
URL: http://hiddenpart.blogg.se/
Postat av: Matilda Holmström

Vad glad jag blir över att du har skrivit detta, tack :)

2011-10-11 @ 20:29:23
URL: http://tlop.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0