Hoppträningen

Med smokey i specialen :)

Han var spänd idag i ena hörnet, där var han super tittig också och stod emot då vi hade ett vinklat hinder där (vilket var otroligt hemskt måste jag påpeka haha). Annars så var han faktiskt ganska fin, inte alls fast i sin vänster sida, och helt okej lydig tillbaka. Det brukar vara lite mer att jobba igenom.
Han var lite halvt off för skänkeln istället och det tog ett steg extra tills han reagerade framåt.
Dock så har han ju årets vinterpäls redan att släpa runt på så det är ju inte helt lätt för stackarn, svettig redan efter uppvärmningen.

Men till hoppningen då!

Vi red en hel del markarbete, småhinder med mycket lydnad, många volter osv.
Detta gjorde han iofs bra, han följde med helt okej även fast han var spänd nere i hörnet. Men när han är spänd så hoppar han flackt helt utan ryggverkan och river istället. Det var stor skillnad från "det läskiga hörnhindret"i övningen till dem sista delarna, då han slappnade av och kunde använda sin kropp på rätt sätt istället.

ojoj vad saker och ting kommer fram ibland, vad han behöver träna på/ bli mycket mycket starkare i. Bara att lära sig att slappna av är en stor del i det hela.
Men han kastade sig ingenting iallafall, han hoppade ju det mega äkliga hindret, haha duktig rädd bus.

Vi höll på med dem där lydnadsövningarna i evigheter nästan haha, vi fick tillochmed dra ut på vår tid för att hinna hoppa en bana.
Banan var ganska basic, långa distanser mellan allt. Här var han fin faktiskt och kom fram bra till handen och hindrena, även fast vi hade legat så länge och tränat "vänta på mig och vänta på hindrena galoppen".
Smokey blir lätt så annars att han inte kommer fram efter lydnadsövningar och väntar för mycket även när vi höjer, vilket såklart har att göra med att jag inte driver tillräckligt fram till bettet. Ajabaja sariih.

Jag tycker att han var fin, allt låg runt 1m och kombin hoppade han som en kung.
Jag hade bestämt mig redan innan för att INTE rida iväg honom som en galen jude till trippelbarren, och då gjorde jag inte det heller. Kom för nära första gången tillochmed. Bra gjort att hålla sig till planen iallafall.
Fick ta om den och då kom vi på ett mer behagligt avstånd, kändes toppen.

Enda problemet i sig i banan var ju hinderjäveln i äckelhörnet, haha men det hade han ju glott på hela lektionen så det kom inte direkt som en suprice.
Alltså han stannar inte eller så, jag hittar en distans och försöker understödja den distansen, jag tror vi kom lite stort men inte farligt. Haha då blir han så spänd på det hindret så han tar inte skänkeln, ja då blir ju distansen katastrof istället för perfa. haha att han inte förstår att det blir mer bekvämt om han lyssna på mig istället :P
Menmen hoppar gör han ju. Fick ta om den några gånger, men det var ju nästintill samma sak varje gång, att han står emot - men hoppar.
Haha man ska nog vara glad för att han inte slängde av mig där och sa upp sig.
(hinder nr6 är äckel hindret)

Allt som allt en bra träning endå, han var lydig. <3




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0