Han BYTTE!!

Med smokey i specialen.

Idag hade han en spänd dag igen och det visar sig genom att han är fast i sin vänstersida, både i bogen, kroppen och munnen.
Det fanns även kvar lite hinderdelar på banan, något som han spände till lite extra för.
Så det var bara att göra det bästa av det och försöka få honom så avslappnad som möjligt.
I höger varv blev det bättre och bättre men han kom aldrig riktigt igenom som jag hade önskat till vänster.

Idag red vi en del skolor med bla öppna som övergick i en förvänd sluta. Haha och här kom det verkligen fram att han inte var loss i sin vänster sida. I den förvända öppnan till vänster så kändes allt stelt, han bet sig lite i bettet och tappade takt samt rätade ut sig och tappade bjudning efter halva ungefär. Mycket frustrerande.
Och när man tappar innersidan så springer han med bakdelen före, man har typ inte koll på hans kropp.
Det blev bättre efter några gånger.

I höger varv så bara flöt det, jag kunde rida för små hjälper, räta ut när jag ville för att sedan gå in igen med rundad innersida och bra tramp fram till bettet. Helt sjuk skillnad.
I öppnorna så jobbade jag vidare på hans rundhet och böjning runt den inre skänkeln, det var en bra övning för oss idag eftersom att han inte var loss framtill. Han blev finare av den övningen och kom stundtals lite loss och var nöjd i sitt vänster varv.

I galoppen jobbade vi övergångar och fattningar på rakt spår. Höger gör han bra, men vänster är han lite efter mina hjälper och blir stum framtill. Men vänster varv var han ju fast i, då går det INTE att göra avslappnade fattningar och övergångar. Där fick jag lossa honom och red mycket sidförande både i galopp och trav.
Fick till några ok fattningar till slut.


GALOPPOMBYTEN!!

Sedan skulle vi träna galoppombyten igen.
Jag valde att rida utan bom för jag tycker att det känns som att han fokuserar mer på själva bommen än bytet i sig, han är ju lite egen i huvet så han blir ju spänd och tittig bara av bommen haha!

Till en början så bytte han faktiskt fram på en gång när jag la byteshjälpen, woho min häst lär sig!

Efter några gånger så tröttnade åsa och satte på honom lite lösa inspänningar. Han drar ju nämligen upp huvet efter han har bytt fram och typ rejsar iväg och det går verkligen inte att lossa då = svårt att få till ett avslappnat byte bak.

Red några byten med den på och det kändes lite bättre, han tok sprang inte iväg iallafall utan det tog väl 5 språng i kors och sedan bytte han även bak.
Viktigt i det här är mycket berröm även fast han bara byter fram, så att han förstår att han gör rätt.


Sedan bytte vi varv och jag ändrade lite grann i min ridning, genom att dutta till honom med spöt bakom skänkeln när jag gav hjälpen.

Och han bytte bak också!!!!

WOHO!!!!

Red 3 gånger och han bytte bak varenda gång, lite efter bak men endå inte ett språng efter.

DUKTIG DUKTIG DUKTIG!!

Red övningen en gång till och då bytte han rent! och utan att springa iväg i sken, han slår sig knappt fri från handen, höjde upp nacken lite grann men var endå lugn.

SÅ HIMLA KUL att det nu ÄNTLIGEN har fungerat!!

Efter det fick han trava av för att han var så duktig. Värsta super star, JAPP <3

Någon jag reflekterade lite över var att han endå bytte med alla benen 3 gånger i rad och sista gången helt rent.
Det innebär ju att det inte var någon olyckshändelse att han typ ramlade in i den andra galoppen, utan det innebär ju att han har kopplat lite!
Så himla roligt det här är verkligen ett mega stort steg framåt.

I hoppningen byter han ibland för hjälpen om man landar i fel efter hinder, men det kommer mer naturligt då när det är i en sväng eller liknande och han gör det avslappnat och tycker inte det är någon big deal, det är bara en bagatell i banan typ ( medans jag blir as glad och typ hoppar av lycka var enda gång haha!)

Dressyren är han så himla stadig i sin förvända och han har verkligen inte hajat det här med byten än, nu på sista halvåret har han bytit fram men aldrig fått med sig bak riktigt.
Nu får man endå tänka att jag inte rider honom varje dag och att vi inte tränar byten en gång i veckan så ett halv år blir inte så långt träningsmässigt på just byten som man kanske tycker att det är när man hör det.


Nej igår var en stor dag för vår utveckling.
Så nu är planen att fortsätta rida med dressyrspö så att jag dutta till bakom skänkeln och försöka öva på bytena varje gång jag rider honom så få vi se om det fungerar.
För det är ju inte alls säkert att han gör det igen, det kan man bara hoppas på.

Haha herregud jag är fortfarande glad.


Trött bus efter träning. HAN BYTTE!!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0