Vikten av planering

Något jag tycker är viktigt när man rider är att man han struktur på sitt ridpass.

Om jag ska rida smokey själv någon gång, som dagen innan en större tävling så lägger jag alltid upp passet någorlunda innan jag startar. Jag går inte bara in i ridhuset, såsar omkring, lägger lite volter här och där för att sedan bli irriterad för att hästen inte lyssnar tillräkligt bra.

Man ska alltid ha en plan, ett tänk eller liknande. Vad vill jag träna på idag? Kanske galopp fattningar.
Då börjar jag redan i skritten att kanske göra tempoväxling varje gång jag kommer på den öppna delen av volten. I traven gör jag då tydliga övergångar mellan olika tempon, så att hästen är med och lyssnar för skänkeln.

Sen har jag också alltid i tanken att alla hästar ska ha en chans att komma igång innan man sätter massa press och krav på dem, man ska rulla på lite i galoppen först, och tänka framåt, för att sedan ta tillbaka.

Jag blir allergisk på folk som mest bara flyger omkring lite här och där gör en programdel där, sedan en skänkelvikning för att sedan göra en skrittpirruett, ut i en ökad trav, in i en sluta och sedan en halt och rygga 9 steg.

Både jag och hästen människan sitter på ser ut såhär     ????? ???? ???? ??? !!! ???? ??? ???

Hästar gillar struktur, om du håller dig till en övning en stund så vill hästen hjälpa till, visa att den har förstått.
Alla hästar är såklart olika, vissa kanske blir uppstressade av att veta vart galoppen ska vara, men då får man luras och trixa lite och kanske blanda övningen lite genom att byta varv ofta.
Men ofta känner hästen trygghet när den vet vad man vill få ut av den, vad man kräver av den. Dem strävar efter att göra rätt och att få beröm, sådan är jätte svårt om man spurtar omkring över hela banan och impuls rider.


Nej mer struktur i ridhusen, för hållbarare hästar, lyckliga ponnyer och lindring mot min allergi haha!





Kommentarer
Postat av: erika

kan du inte skriva den där skaen om favoritryttare på sork, fast du bara får välja 1 person?

1 ponny ridskola

1storhäst ridskolan

1ponny privve

1storhäst privve



skulle va kul och se vad det blev! :D

2011-11-10 @ 23:25:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0