Önskeinlägg 2

Det här ämnet har jag fått en förfrågan att skriva om, alltså dels vilka problem jag jobbar med med smokey och det här med att hästen går bakom hand.

Med smokey så är inte problemet direkt att få honom att "knäppa av i nacken",
problemet eller det man får jobba på konstant är att han inte ska krypa bakom lod.

Rider man med mycket hand så lägger han sig gärna i handen, släpper ryggen och trampar på med bakbenen ungefär 3cm per steg.
På honom ska man kunna känna att man kan lätta ur totalt i handen, och han skall ändå gå kvar, stabil och bära sig själv i sin form. Om han dyker eller om det känns som att han ramlar framåt så bär han sig inte alls själv.

Samma sak om man tycker att han är mjuk som smör i munnen, då är han inte heller framme, då har han knäppt av helt och lämnat ryggen i kina. ungefär. Att dra ihop honom är absolut ingen konst, det är heller inget jobbigt för honom att gå med nosen intryckt i bringan, det är något han har otroligt lätt för.
Det svåra är att få fram honom i hans hals på lodplanet.

Detta är något jag jobbade mycket med Giovanna väldigt mycket, hon var också en hejare på att gå bakom hand.


Sen rider man inte hela pass med hästen helt korrekt på lodplanet, ibland som när smokey är spänd eller om vi gör något han tycker är jobbigt så lägger jag ned honom något hack i hans form, men fortfarande absolut inte ihop dragen på något sätt.
Och olika hästar jobbar i olika former, det den ena har som tävlingsform kanske inte en annan häst kan gå i ens med tvång, för dem är alla byggda olika och har olika muskler.

Jag tycker att jag jobbar smokey på ett bra sätt, jag eftersträvar alltid att han ska svara på små hjälper, bära sig själv, vara avslappnad och röra sig från bakbenen, genom ryggen och fram till handen.
Om jag skulle börja i fel ände varje gång jag red skulle det resultera i en spänd häst som går på bogarna och som har släppt bakbenen.


Man ska kunna sitta helt stilla med sina händer, göra en halvhalt eller två och sedan kunna sitta helt stilla igen.
Om hästen då går kvar i en rund form, med ett sug i bettet och tänker framåt, då är hästen ärlig i sin form och är inte ihop dragen. Om du känner att du alltid måste sitta och hålla/dra eller vad man nu gör med sina händer, då är det ingen trevlig form, iallafall på smokey för så fungerar han.

På båda bilderna går hästen bakom lod, i olika grader.


Smokey går korrekt på lodplan då nosryggen är rak och inte vinklad in mot bringan.



Jetset är korrekt i sin form, då nosryggen är även här rak.


Smokey har krypit i hop och går bakom hand. Dock trampar han på bra så detta kanske är en ögonblicksbild
Jag har även en för hög vänster hand, vilket bidrar till att hästen hamnar bakom.


Sen är detta inte alls lätt, det är svårt och jobbigt för hästarna att gå i en korrekt form hela tiden, då dem måste jobba med hela sin kropp.
Jag har ju ett problem i mitt problem, och det är att när jag ska ta tillbaka, alltså när jag gör förhållningar så svarar oftast smokey bara med att krypa ihop i formen istället för att ta tillbaka tempot. För han gör det han tror är rätt, alltså det han är van vid att göra.
Där har man ju ett litet problem att arbeta med, hahaha 24/7, alltså att han ska ta förhållningar genom kroppen.
Sen är det här problemet obefintligt vissa dagar medans andra dagar det enda jag får jobba med.







Kommentarer
Postat av: Anonym

haha, där va ju jag också! fina armbågar också! ;)

2011-11-14 @ 14:47:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0