Klippning

Det är många som har olika åsikter om det här med klippning.

Jag tycker att man klipper hästen efter hur den rids, hur mycket den är ute och hur mycket den är täckad.
Om jag hade haft en egen häst så skulle jag lätt ha klippt allt förutom en platta på ryggen.
Anledningen till det är att den hästen kommer att krävas mycket av i ridningen, stå i ett stall med väldigt varm temperatur och inte vara ute i hagen mer än 7h per dag under vintern. (Och då såklart ordentligt täckad)

Om jag hade haft min häst kanske på lösdrift hade jag kanske inte ens klippt den alls. Möjligen lite på halsen och magen, max. Hästar behöver sin päls om dem är ute mycket och inte rids särskillt hårt.

Smokey klipper jag i en så kallad filtklippning, då han inte rids på max alla dagar och han har bara ett bucas att ha på sig i vinter och thats it. Därför behöver han en del päls kvar på kroppen.

Någon som har en liknande / annan åsikt om klippning?






Kommentarer
Postat av: Maria

Jag håller med! För övrigt tycker jag du klippt han superfint!=) Jag saknar att klippa lite. Tur att jag skaffat mig en liten hund som måste klippas ibland:P

2011-11-06 @ 12:24:51
URL: http://hiddenpart.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0