Fredags ridning

Red cherona, hon skulle skrittas då hon inte är igång än.
Skrittade först 15 min på utebanan varav kanske 10 min på kort tygel, red på en stor 8volt och jobbade med tempoväxlingar och att hon skulle ställa igenom åt båda hållen. Tänkte även på min sits, att sitta avslappnat och att ha korrekt handställning.
På cherona får man driva mycket för att hon ska gå fram till bettet och jag hade inga sporrar, hon är klämmig och då blir det tyvärr lätt att bli klämmig i skänkeln tillbaka.
Tänkte på det upprepade gånger och det blev lite bättre faktiskt. Svårt det där, man vill driva så mycket mer, men då skulle hon knappt reagera så det är bättre att driva i omgångar.

Hon kändes faktiskt loss och stundtals blev hon lätt att rida, lätt i handen och följde med bra.
Tro mig det är mycket svårare än det kanske ser ut att skritta på den hästen.

Sedan skrittade jag och izza ut en kvart och sedan var dagens äventyr slut.




Har ju haft en stor paus från ridningen, inget planerat men det har bara blivit så nu i sommar.
Och jag kände verkligen idag hur mycket ridningen betyder och hur jävla kul jag tycker att det är.
Det spelar ingen roll om det handlar om att hoppa en 120 bana eller att få skritta i 10 min på korttygel, ridningen är så himla kraftfull och varje ögonblick är en ny upplevelse. Man löser problem exakt hela tiden och man får cred från hästen direkt.



Häst är faktiskt helt klart bäst.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0