En tanke

Jag tycker att det är svårt att få till en bra planerad framridning på tävling.

Det är många faktorer som spelar in.

Är smokey spänd behöver jag massor av tid till att få honom lugn och lösgjord

Är han lugn behövs det inte mycket tid alls

Rider man fram med folk som har lite noll koll på regler så blir han lätt spänd och upprörd då man krockar titt som tätt/ måste göra bryska halter för att inte krocka. Det går såklart ut över hästen som inte alls försår det dem fattar som en tillrättavisning.

Därför har jag börjat rida mycket innanför spåret och ridit tempoväxlingar och övergångar.

Jag rider alltså så få volter som möjligt då det är oftast där man krockar.

Den här planen har funkat för oss då han blir super fin av det arbetet, men om jag hade ridit en annan häst så kanske det inte alls hade fungerat då vissa behöver gå på volter mycket mer för att bli mjuka i sidorna.

 

Framridning är inte alls så lätt som man kanske tror.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0