Åsikt

Eftersom att det i gångarten galopp man tävlar hoppning i så måste hopphästen träna upp sin galopp så att den är stark. Den bör också vara bärig, ha lätt för att ändra sig både tillbaka och fram.
Hästen måste kunne galoppera på i samma tempo, om du lättar på tygeln skall den inte ramla frammåt/ höja nacken/ lägga ner energin.


Därför är det viktigt, speciellt på hopphästar att rida mycket tempoväxlingar i galopp.
Jag brukar rida så på smokey, 7 fram, 7 tillbaka börjar jag med för att sedan trappa ner bitvis på sprången tills man är nere på 2 fram, 2 tillbaka.
Det är jobbigt för han blir stark av det eftersom att han inte har muskler riktigt men han blir också mycket lydig och framme till bettet av den övningen.


Det är också viktigt att en hopphäst kan galoppera i en frisk galopp med energin frammåt utan att ryttaren måste inverka särskillt mycket. Jag brukar få tänka på att vara passiv då och då eftersom att jag gärna inverkar för mycket än för lite.
Men det är en viktig del av träningen, att hästen har lite go i sig själv och kan jobba lite för egen maskin, i en avslappnad form.


Jag tycker också att det är en självklarhet att man jobbar på att få så små hjälper som möjligt att fungera. Alla hästar är såklart olika och behöver olika mycket hjälpgivning men målet är det samma, att kunna förfina hjälperna och att hästen skall svara kvickare.


Transportsträckorna i hoppningen är inte så enkla som det ser ut.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0