Anridning

Att få till en bra anridning till ett hinder är inte lätt.


- Tempo
Tempot ska vara anpassat efter hinder höjden, Ett högre hinder kanske kräver ett högre tempo, Går det för sakta kanske hästen inte orkar över och går det för fort så hinner inte hästen hoppa igenom. Ofta så slutar det med rivning för båda.
Hästen ska vara framme till bettet, och vänta på signaler från ryttaren

- rytm
Rytmen skall gå att ändra, hästen skall alltså kunna ta förhållande och frammåt drivande hjälper snabbt.

- vägval
Det här är en viktig del av anridningen och det är din uppgift som ryttare att se till att vägvalet blir bra. För att få en bra anridning så kanske du behöver gå på en liten mjuk båge mot hindret, andra gånger kankse du måste ta ut vägen lite extra.

- Din sits
Sitsen är jätte viktig, att du har din egen kropp i ballans, gärna lite lättare än i dressyren. Skänkel skall vara stadig och du skall kunna ge hästen signaler med hjälp av vikten. Har du en stark sits och har koll på dina hjälper så blir allt mycket enklare.

-Hästens egen ballans
Hästen måste ha en egen ballans, att inte öka eller sakna ned i anridningen, den ska alltså inte behöa "bäras runt" av ryttaren, varken en seg eller en för pigg häst. Om du lättar på tygeln så ska hästen gå kvar i samma tempo.

-distans ögat

Är en färskvara som går att träna upp, men man blir aldrig full lärd. På vissa hästar är det lättare att se distanser på än andra. Att se distansen innebär att du kan se hur många språng det är kvar till hindret, om du kommer långt eller kort och på så sätt hinner ändra distansen i tid så att ni kommer rätt på hindret, alltså mitt i galoppsprånget.
Det går precis lika bra att öva distans ögat på en bom på marken som på ett 130 hinder, skillnaden är bara att bommen kan du rida på utan att slita på hästen, och kommer man fel så är det ingen big deal. Kommer du helt fel på en 130 oxer, så blir det en ganska big deal.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0