Träning i onsdagsgruppen

Red Viola i min onsdagsgrupp, dressyr på schemat :)

Med viola får man tänka mycket framåt, att hon ska ta skänkeln och gör hon inte det så får man gå på henne direkt annars så får hon övertaget. Jag ger henne också ett jämnt stöd i munnen, erbjuder henne ofta att länga sin hals, bara hon fortfarande är rund och arbetar framåt.
Det blev lite sparkar i början men sedan piggade hon på sig och till slut så fick jag sitta och rida svag öppna för att få ned tempot haha, så min teknik fungerade iallafall!

Vi red idag skänkelvikning och sluta in till kvartslinjen i trav,
här kommer det fram att hon är styv i sidorna och i bogpartiet. Flyttar gör hon bra, så man får lirka med böjningen i båda varven så att hon kommer undan innerskänkeln hela tiden. Fick till det helt okej några gånger, duktig häst!


I galoppen så fortsatte vi på förra veckans förvänd galopp övning och utökade den till en hel kortsida också, ena varvet är hon stadig och har god ballans, där kan jag rida på ganska små hjälper, men i det andra varvet är det jobbigare för henne, det tar imot lite så hon faller isär en del och galoppkvalitén blir inte som man kanse önskar.

Allt som allt så tyckte både jag och åsa att jag gjorde ett bra med hästen, haha hon var så fokuserad på mig så hon han inte ens grimasera åt dem andra.


Jag gillar Viola, hon är ridbar och när hon är på humör så är hon en känslig häst som gärna gör rätt för sig. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0