HoppTräning

med smokey i specialen för Åsa.

Det blåste typ orkan, lät som att tältduken skulle flyga all världens väg.
Jag var förberred på att sitta löst, haha han är ju nervig i vanliga fall lixom.
Men med mössa på och lite avslappnande uppvärmning så började han efter en stund att frusta och sänka nacken något (tecken på avspändhet), så det kändes bra.
Han kändes genom passet lydig och lyssnade fint på mig faktiskt.


Vi galopperade över bommar på böjt spår
i uppvärmningen, där vi skulle ta tillbaka så mycket som vi kunde, samt ha hästarna runda och avslappnade. Det är svårt på smokey att sätta ihop dem där två punkterna, eftersom att han näst intill alltid svarar med att trycka uppåt/ in med huvet som en boll och fortsätta i samma tempo som innan.
Så jag red honom ganska öppen först och tog bara tillbak för att sedan jobba med formen och få honom rundare.
I höger varv så blev det riktigt bra tillslut, då kändes det som att det lossnade lite, han tuggade lite på bettet och var mjuk och lugn över bommarna också. DUKTIG!


Hoppade fram på en långsida med två hinder haha han var glad och tog av haha! piggelinus.
Hoppade även fram på stailen, vilket han gjorde väldigt bra, trots koner under och vinkling mot hörnet. Där får man verkligen bekräftat att jag har honom mellan hand och skänkel.

Sedan hoppade vi bana, det var mycket tighta svängar och anridningar. Jag blev lite efter i min innerhand mot oxrarna då han inte följer med så bra och låser sig lite i munnen, hamnade då i inte helt optimala lägen, men hoppar gör han ju.
Skulle mer vilja kunna svänga med vikt och skänkel och låta munnen vara.
Haha men det blir klurigt för samtidigt så skjuter han ju iväg hej vilt för att han tycker att det är kul, så skulle jag inte ta i innertygeln så skulle vi burna förbi dem där hindrerna varenda gång :) han är bra söt haha.
Banan i sig kändes helt okej. Känns bra att hinder på 1m inte känns speciellt högt eller svårt, nästan som uppvärmning, vilket betyder att vi verkligen har kommit fram i utvecklingen och blivit säkrare.

Vi fick hoppa om några gånger på oxrarna för att få till det lite bättre, red på med lite större språng och det kändes bättre, dock blev han lite flack och rev men känslan innan var helt klart godkänd.

Sen övade vi lite omhoppning och smokey var superduktig och taggade till lite. Hoppade nu oxrarna betydligt bättre, haha så jag får väl tänka omhoppning varje gång jag ska hoppa oxer haha! nejmen typ.
Jag rider ju lite annorlunda då också, mer mer tryck och flyt, samt tar inte i honom så mycket, så det ska jag tänka på till nästa gång.

Allt som allt ett roligt pass i stormen!


Igår fick jag bekanta mig lite med en ny kille som jag eventuellt ska hjälpa till lite med,
han heter Noran :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0