Träning med smokey

Idag red vi i ridhuset. Övningarna hade lite samma upplägg som i torsdags, mycket skänkelvikningar och en del fattningar och avbrott.

I uppvärmningen så travade han på bra med lång hals, jag jobbade med mycket övergångar och tempoväxlingar så att han tar halvhalterna bättre. Han var ett tag lite loj för förhållande hjälper, lixom går 2 steg till och sedan saktar av/gör halt. Det måste tränas bort i höst!! Lösningen är såklart att rida otroligt många övergångar och försöka få honom kvickare utan att han blir spänd.

I travarbetet så tog jag upp honom stundtals i formen och red mer i en tävlingsform på transportsträckorna. Det är likabra att börja redan nu så vi hittar tävlingsformen igen.

I vänster varv bet han sig fast då och då. Då spänner han även emot i hals och bog och tappar sin runda innersida, speciellt vissa gånger när jag ställde om i saxen och skulle flytta för vänster.
Åsa tycker att jag ska rida honom bra förböjd nu när han gör sådär på träning så kan det lösa sig.

Galoppen var han dö pigg i haha så jag satte tillbaka ganska mycket på volt, så att han verkligen kommer tillbaka genom hela kroppen men endå galopperar på rent och taktmässigt.
Det är svårt på långsidorna för då tappar jag honom lite och han ökar tempot. Det skall också jobbas en del på.

Sitsen idag fick inga anmärkningar alls. Jag fick positiv feedback på mina händer så det var kul!
(dem brukar gå och lägga sig omkull och typ aldrig mer resa sig igen)
HAHAH! Kanske har jag träffat ridjesus till slut!!


Jag är välmedveten om att han har haft en stor vila från vår träning och jag sätter en del press på honom eftersom att jag kan hans knappar. Då är det förståeligt om han kanske inte presterar 100%.
Men jag tycker att det var en givande lektion och jag tror att jag fick igenom en del.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0