Red smokey för Åsa



Nu har terminen börjat, och alla träningar med det.
Red dressyr på utebanan. Övningarna var basic och perfekt som start på terminen, då dem flesta är lite ringrostiga såhär efter sommarn.
Vi red en del skänkelvikningar, på volter, öka och minska volten och fyrkantspåret.

Passet gick över förväntan, han var lång och fin i halsen och låg på bra i handen. I högervarv tappade han ngt sug och travade inte lika bra framåt som i vänster varv, så i vänster varv var han bäst idag gångartsmässigt. Dock är han ju mer fast i munnen i den sidan till skillnad mot högern...

Min sits fick idag inte en enda anmärkning faktiskt, försökte helt febrilt med tungan mellan tänderna att sträcka på mig, ha handställningen korrekt, tyglarna korta, skänklarna stilla samt hänga med mjukt i alla rörelser.
Det verkar ha gett lite resultat iallafall! Trodde jag skulle känna mig som en kråka eftersom att jag inte har ridit honom på ett tag nu :)
Jag drar en slutsats till att min sits har blivit mycket stark!

Smokey jobbade på jätte fint med alla övningar, och man önskar såklart massa saker i förbättring, som att han skulle kunna bli lite kvickare tillexempel, men jag red utan sporrar osv så jag tycker att han var super duktig faktiskt min kung<3

Frågade även åsa om ett problem som jag har börjat känna av, det är nämligen så att när jag tar tillbaka tempot i trav och galopp så är hans första respons att höja nacken och stå emot något innan han lyssnar. Detta känns motigt i handen och jag vill att han ska bli mjukare och kvickare tillbaka. Han blir ju lydig av många övergångar såklart men en lektion kanske inte alltid är uppbyggd på det.

Svaret blev att jag ska lägga ned honom i formen när jag tar tillbaka några pass, så att han inte släpper ryggen när jag ska minska. Smart tycker jag. Påminner om när jag skulle få giovanna att sluta slå sig fri i galoppfattningar, det var lite samma tänk. Så det ska jag prova i morgondagens träning i specialen, helt klart!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0