herre GUD

Sitter och följer dem gratis web sändningarna från equipe just nu, från ponny sm, c ponnyer.

Har sett en del jätte fina ritter med ponnyer och ungdomar som verkligen kämpar tillsammans, rider mjukt och rytmiskt.

 Sedan som från helvettet så uppstår start nr.X.


Det värsta jag sett tror jag. Och då har jag endå varit ute och sett en del ponny tävlingar. Alltså färingsö rider ju stilhoppning i jämförelse.


Nu ska jag inte hänga ut ekipaget men är dock tvungen att skriva det.



- ekipaget kommer in.
- ponnyn är spänd och trippar okring medans ungen sitter med höjda händer och hänger bakåt, ride runt runt på en 5m volt.
- sen från ingenstans så drämmer hon till ponnyn 3 gånger i arslet med enhandsfattning om tygeln.
- ponnyn exploderar iväg i sken över hela den fina sandbanan.
- ungen ligger raklång bakåt och bara hänger i jaktbettet hon har medans ponnyns huvud är så högt så jag tror nästan att nacken ska gå av.
- Kommer fel på 1an. Ungen rappar 2 snabba på bogen. Ponnyn räddar dem med ett kråk hopp.
- hinder 2 och 3 flyter på fint.
-efter hinder nr5 så tar ungen ännu en gång enhansfattning och tygeln (släpper yttertygeln) och rappar 3 gånger. HÅRT.
- Ponnyn spurtar iväg hej vilt mot nästa hindr och tar av för tidigt.
- Ungen hänger därav inte med och drar sig med tyglarna för att få ballans före och efter hindret.
- Efter det piskar hon en gång till på bogen.
- För att sedan dra tag allt vad hon har så ponnyn studsar på bakbenen i sidled mot nästa hinder.
- ungen släpper allt och låter hästen klara av nästa hinder själv, vilket den gör ganska bra faktiskt, trots sin ryttare..
- Rider an stora vattnet. Helt plötsligt både sparkar och piskar ungen helt febrilt och den lilla ponnyn springer fortare och fortare. Samtidigt så drar hon mer och mer i tyglarna med händerna ungefär i axelhöjd, varav ponnyns huvud är nu käpprätt upp.
- den modiga lilla ponnyn tar sats och hoppar vattnet.
- Nu borde man ju tycka att denna tappra ponny borde få berröm.
- Nej då drar hon tag i den igen så att den står på bakbenen genom hela svängen fram till sista linjen.
- Vid sista hindret (oxer) Ser det ut som hon släpper tyglarna helt, håller ena handen i manen varav den andra ger ponnyn 2 hårda slag bakom schabraket, till allmän beskådan precis vid dommarkuren.
- Ponnyn tar då av för tidigt och river halva oxern.
- Äntligen har dem gått i mål med en hängandes unge i tyglarna.





Detta kan man alltså få se på SM nivå i ponnyhoppning. Jag trodde faktiskt inte att sådant skulle vara möjligt på den nivån. Jag satt helt ärligt bara och gapade hela ritten. Visst på lokal nivå, med nervösa barn, pressande föräldrar och tidigt i karriären, men SM ???

Jag blir så otroligt stolt över våra ridskoleungdomar som rider c och dponny, hur otroligt fint och rytmiskt dem rider när dem tävlar trots början på deras karriärer.
Nej usch nu måste jag kolla vidare om det kommer en till sån här uppvisning, alltså föräldrar och vänner måste ju skämmas? Det är så otroligt uppenbart vilken fin liten ponny det där var som räddade upp hela ritten med enbart 4 fel. Hade jag varit häst hade jag vägrat att gå över en enda bom med den ungen...



-edit-
Hahaha det bara fortsätter. Ett rätt trevligt ekipage hoppar. Kommer till vattenmatten ponnyn tvärnitar, hon håller på att ramla av. Synd på stoppet tycker jag då hon red mycket bra innan. Hon får ponnyn lugn då den blev helt till sig. Stannar ponnyn. Klappar på ponnyns nacka några gånger.
Drar sedan spöt 4 ggr över ponnyns rumpa hur hårt som helst och skenar iväg i  en ny anridning mot vattnet.
Jag tror jag dör.


Kommentarer
Postat av: anna

men gud helt galet som du säger på sm nivå lixom.. ja och så finns det sånna som du och jag som aldrig fick nån ponny..



ja men gud den klänningen kan jag ju ha den hade jag typ glömt bort. så är det bara och locka håret och sminka sig lite så är det ju klart=)

2011-08-14 @ 16:26:41
URL: http://carlsson.bogg.se
Postat av: Emma Annie

men gud! galet hur ungarna får hålla på! dom borde få varning av dommaren efter tre gånger med spöet! :o

haha jag såg den andra ritten du skrev om, helt sjukt!! Först lugnade hon ju hästen och sen var hon jättedum :s konstiga är vissa människor..!

2011-08-16 @ 00:27:01
URL: http://emmaannie.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0